Patiënten een offerte geven, hoe zit dat precies?
De regels voor het afgeven van een offerte staan in de Regeling Mondzorg van de NZa (artikel 6). Voor behandelingen die in totaal 250 euro of meer kosten moeten mondzorgverleners een vrijblijvende prijsopgave maken. Blijft het bedrag voor een behandeling onder de 250 euro, dan hoeft de zorgaanbieder alleen op verzoek een begroting af te geven.
Voorwaarden offerte behandeling bij de tandarts
De offerte moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- In de prijsopgave staan de prestaties die de tandarts (of orthodontist) gaat uitvoeren voor de betreffende behandeling.
- De prijsopgave toont per prestatie het tarief dat de tandarts in rekening brengt.
- De prijsopgave maakt de materiaal- en/of techniekkosten en laboratoriumkosten per prestatie afzonderlijk inzichtelijk.
- Tenzij anders is overeengekomen met de patiënt, geeft de tandarts de prijsopgave vóór de start van de behandeling op schrift of digitaal af.
- De zorgaanbieder legt de prijsopgave vast in de administratie.
Offerte vooraf voorkomt klachten achteraf
Het vooraf afgeven van een offerte is vooral zinvol omdat het klachten achteraf voorkomt. De ervaring bij de KNMT Klachtenservice leert dat klachten over de rekening relatief vaak voorkomen en dat in die gevallen vaak een offerte vooraf ontbrak. Een offerte helpt patiënten daarnaast aan een beter beeld over de behandeling zelf; ook zo kan de prijsopgave vooraf klachten voorkomen.
Rekening mag iets afwijken
De daadwerkelijke rekening mag overigens ongeveer tien procent afwijken van de offerte.
Lees ook: Patiënten informeren doe je zo