NZa scherpt regels informatieverstrekking aan patiënt verder aan

Karel Gosselink
3 minuten
Image
Informatie-patiënt
Tandartsen moeten hun patiënten voortaan voorafgaand aan de behandeling “actief en aantoonbaar” informeren of ze al dan niet een contract met een zorgverzekeraar hebben. Dat volgt uit een aanpassing van de Regeling transparantie zorgaanbieders van de NZa die ingaat op 1 september 2024.

Volgens de NZa wordt er te vaak zorg verleend waarvan achteraf blijkt dat deze niet of niet volledig wordt vergoed door de zorgverzekeraar zonder dat de patiënt daarvan wist. Om dit te helpen voorkomen, heeft de NZa de Regeling transparantie zorgaanbieders aangescherpt.

Deze regeling - die voor alle Nederlandse zorgaanbieders geldt - beschrijft welke informatie een zorgaanbieder op welk moment aan de patiënt moet verstrekken. Tandartsen hebben daarnaast te maken met op de mondzorg toegespitste transparantieregels uit de Regeling mondzorg.

Wat kun je doen om aan de nieuwe verplichting te voldoen?

Vermeld jouw contractstatus en dat dit mogelijke gevolgen heeft voor de vergoeding, bijvoorbeeld:

  • in je digitale inschrijfformulier, afspraakbevestiging en/of herinnering
  • als standaardtekst in de begroting
  • je mag de (volledige) informatie op jouw praktijkwebsite plaatsen en daar (schriftelijk of per mail) naar verwijzen
  • als bespreekpunt vóór de start van een behandeling waarvan het duidelijk is dat dit gevolgen heeft voor de vergoeding. Bijvoorbeeld bij een prothese-behandeltraject of implantologie in de edentate kaak. Bevestig dit vervolgens per mail of post, of neem het op in je informatiebrief/folder
  • alléén mondeling/telefonisch informeren is niet voldoende; zorg voor een bevestiging van de gegeven informatie. Bijvoorbeeld door middel van (de standaardtekst in) de begroting. 

Wanneer moet je aan deze nieuwe verplichting voldoen?

In de Regeling transparantie zorgaanbieders (artikel 5) is geregeld dat de informatie over de contractstatus tijdig moet worden verstrekt en vergelijkbaar moet zijn. Dat is niet heel concreet. Tijdig betekent in ieder geval voorafgaand aan de behandeling en behandelovereenkomst, zodat de patiënt in staat is om een weloverwogen keuze te maken. Maar ook gedurende de behandeling moet er informatie verstrekt worden, bijvoorbeeld als de kosten hoger zullen uitvallen dan van te voren begroot. Daarnaast moet de informatie zo gegeven worden dat de patiënt het aanbod kan vergelijken met dat van andere zorgaanbieders. 

In hoeverre moet je als tandarts uitzoeken wat de patiënt vergoed krijgt van de verzekeraar?

Een zekere basiskennis omtrent vergoedingen mag van de zorgaanbieder verwacht worden. Als bepaalde mondzorg bijvoorbeeld duidelijk niet onder de dekking van de basisverzekering valt, kan van tandartsen verlangd worden dat ze dat aangeven aan de patiënt. 

Je hoeft niet op de hoogte te zijn van de hoogte van vergoedingen van zorgverzekeraars. Verwijs daarvoor door naar de zorgverzekeraar van de patiënt. Die heeft immers de meest concrete en actuele informatie over de (exacte) vergoeding aan de patiënt. Adviseer de patiënt om met een begroting van de behandeling bij de zorgverzekeraar op te vragen wat deze zal vergoeden en dat patiënt dit zwart op wit laat zetten door de zorgverzekeraar.

Hier zetten we op een rijtje hoe je ervoor kunt zorgen dat je je patiënt goed en volgens de regels informeert.

Checklist patiënt informeren

  • Geef uitleg over de behandeling en de aanpak
  • Bespreek voor- en nadelen behandeling en de kosten ervan
  • Bespreek alternatieve mogelijkheden (kan zijn: niet behandelen, als er geen alternatieve behandelingen zijn), en de voor- en nadelen en kosten daarvan
  • Geef aan of behandelingen onder de basisverzekering (of de Wet langdurige zorg) vallen en vertel of je een contract hebt met een zorgverzekeraar, en zo ja, welke. Geef aan – indien van toepassing – dat dat gevolgen kan hebben voor de vergoeding van behandelingen. Je hoeft niet te informeren over de hoogte van vergoedingen door zorgverzekeraars.
  • Controleer of de patiënt de gegeven informatie begrijpt
  • Verstrek een (complete) begroting als de behandeling € 250 of meer kost:
    • Inclusief prestaties en tarieven
    • Inclusief materiaal- en techniekkosten
    • Dit mag schriftelijk of digitaal, of mondeling wanneer je dit samen overeenkomt (een mondelinge prijsopgave bestaat ten minste uit een totaalbedrag)
    • Is het bedrag hoger dan €500? Verstrek de begroting dan schriftelijk of digitaal (dit is verplicht vanaf 1 januari 2025)
  • Bereken materiaal- en techniekkosten één-op-één door; op verzoek kan de patiënt de factuur ervan inzien
  • Vraag toestemming voor de behandeling (tot en met 11 jaar aan ouder/verzorger, 12 t/m 15 jaar aan ouder/verzorger én kind)
  • Vraag akkoord op de begroting
  • Noteer dit alles in het dossier. Vergeet daarbij niet te vermelden wanneer en hoe je de begroting verstrekt hebt en zorg dat (indien van toepassing) aantoonbaar is dat je de patiënt hebt geïnformeerd over de contractstatus met de zorgverzekeraar.