
De verantwoordelijkheden van zowel de verwijzer als de behandelaar zijn in deze herziene richtlijn 'Verwijzen' helder omschreven. Daarnaast wil de KNMT tandartsen stimuleren om zoveel mogelijk digitaal te verwijzen, niet alleen vanwege de efficiëntie en duurzaamheid, maar vooral om de privacy en gegevensbeveiliging beter te waarborgen.
Wanneer is er sprake van een verwijzing?
Van een verwijzing in de zorg is sprake als een zorgverlener (regiebehandelaar) een patiënt voor een behandeling of nadere diagnostiek doorstuurt naar een andere zorgverlener. Binnen de mondzorg kan het gaan om een verwijzing naar een tandarts, gedifferentieerde tandarts, orthodontist of kaakchirurg.
Second opinion
Indien een patiënt een tandarts raadpleegt voor een tweede mening wordt er niet gesproken van een verwijzing. Een leidraad daarvoor biedt de KNMT-praktijkrichtlijn ‘Second Opinion’.
De richtlijn 'Verwijzen' bestaat uit 2 onderdelen:
1 Verwijzen tussen tandartsen onderling of naar de orthodontist
Het onderdeel Verwijzen tussen tandartsen onderling of naar de orthodontist bevat praktische hulpmiddelen die je helpen bij de toepassing van de richtlijn in de praktijk:
2 Verwijzen naar de kaakchirurg
Ook het onderdeel Verwijzen naar de kaakchirurg bevat praktische hulpmiddelen die je helpen bij de toepassing van de richtlijn in de praktijk:
Patiënteninformatie
Op de website allesoverhetgebit.nl staat voor patiënten uitgebreide informatie over verwijzen.
Herziening richtlijnen 'Horizontale - en Verticale verwijzing'
De richtlijn 'Verwijzen' vervangt de richtlijnen 'Horizontale- en Verticale verwijzing' uit 2002. Op de pagina Verantwoording richtlijn 'Verwijzen' staat meer informatie over de totstandkoming van deze nieuwe KNMT-richtlijn.