Eerstelijnscoalitie houdt de focus op terugdringen regeldruk
Wat heeft de Eerstelijnscoalitie (ELC) al bereikt?
- Verhoging getalsgrens voor intern toezicht van 25 naar 50 zorgverleners (juni 2025)
- Verlicht regime jaarverantwoordingsplicht voor micro-zorgaanbieders (maart 2024)
- Verruiming aanlevertijd jaarverantwoording (oktober 2025)
- Pauzeknop: uitstel jaarverantwoordingsplicht tot 2025 (juli 2023)
- Voorkomen dubbele uitvraag gegevens door zorgverzekeraars en Zorginstituut in Wtza (2023)
- Accountantsverklaring niet langer verplicht voor praktijken met een omzet tot 12 miljoen euro per boekjaar (2023)
Wetgevingstrajecten in 2026
De ELC signaleert dat er ook in 2026 een aantal wetgevingstrajecten op stapel staan die (mogelijk) disproportionele administratieve verplichtingen met zich mee brengen voor eerstelijnszorgaanbieders. Het gaat onder andere om de volgende wetgeving.
Wet integere bedrijfsvoering zorg (Wibz)
Deze wet heeft als doel een eerlijke en betrouwbare bedrijfsvoering in de zorg en jeugdhulp te waarborgen en oneerlijke aanbieders buiten de zorg te houden. Een goed streven, maar de ELC heeft zorgen over het doel, de opzet en de reikwijdte van de Wibz.
Wet Medezeggenschap Cliëntenraden 2018 (Wmcz)
Deze wet verplicht zorgaanbieders vanaf 25 zorgverleners een cliëntenraad in te richten. Het inrichten en in standhouden van een cliëntenraad is echter een grote administratieve belasting en past naar aard en inhoud niet bij het karakter van de eerstelijnszorg. In november 2025 is onder de achterbannen van de ELC-partijen een flitspeiling uitgezet om als sector een goed beeld te krijgen van de ervaringen met (het oprichten van) een cliëntenraad.
Wet inroepbevoegdheid ACM (aanpassing van de Mededingingswet)
Deze wet leidt ertoe dat naast de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) die de zorgfusies toetst, ook de ACM bepaalde bevoegdheden krijgt om bij kleinschalige fusies een toets te verrichten. Dit zal extra eisen (en dus administratieve lasten) met zich meebrengen.
Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)
Hier heeft de ELC al veel op bereikt (zoals verhoging getalsgrens intern toezicht), maar de lastendruk die voortvloeit uit deze wet is nog altijd hoog. Zoals de uitgebreide vragenlijst bij de jaarverantwoording.
Vergroten kennis over eerstelijnszorg
Het karakter van de eerstelijnszorg is fundamenteel anders dan dat van de tweedelijnszorg (zoals de ziekenhuizen) en vraagt dus om een andere benadering. Daarom spant de ELC zich, naast het volgen én het waar mogelijk beïnvloeden van de wetgevingstrajecten, ook in om de kennis over de eerstelijnszorg te vergroten bij de politiek, de overheid en andere stakeholders.
Dat doen we bijvoorbeeld door het organiseren van kennissessies, zoals het Politiek café dat we in 2024 hebben georganiseerd. Maar ook door het doen van onderzoek onder onze achterban. Zoals het onderzoek Stop de stapeling en de flitspeiling over de cliëntenraad.
Door deze acties heeft de ELC zich al flink gepositioneerd als gezamenlijk belangenbehartiger voor eerstelijnszorgaanbieders op het thema administratieve lasten. Zowel politiek, als overheid en belangrijke stakeholders weten de ELC te vinden en nemen onze inbreng serieus.
Over de Eerstelijnscoalitie
De Eerstelijnscoalitie bestaat uit de volgende partijen: KNMP (apothekers), KNMT (tandartsen), KNOV (verloskundigen), LHV (huisartsen), LVVP (vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten), NVM-mondhygiënisten, NVvP (podotherapeuten) en ONT (tandprothetici). Samen vragen we aandacht voor de stapeling van administratieve lasten, die vooral zorgaanbieders in de eerstelijns zorg disproportioneel raakt.