Cliëntenraad opzetten

Praktijken waar meer dan 25 mondzorgverleners werken zijn verplicht om een cliëntenraad in te stellen. Om je daarbij te helpen, bieden we je 4 praktische tools en 1 handige service.

Tool 1: Stappenplan opzetten cliëntenraad 

Het opzetten van een cliëntenraad is best een hele klus. Dit stappenplan laat zien wat je moet regelen, waarom dat nodig is en hoe je dat aanpakt. 

Naar het stappenplan opzetten cliëntenraad (pdf)

Tool 2: Model medezeggenschapsregeling + toelichting

Het model medezeggenschapsregeling helpt je om keuzes en afspraken over medezeggenschap te maken én vast te leggen. Het model voldoet aan de eisen die de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) stelt en biedt verschillende keuzemogelijkheden. De keuzemogelijkheden, zoals de mogelijke aanvullingen vanuit de Wet zorg & dwang (Wzd) en de Wet verplichte ggz (Wvggz), zijn beschreven in de toelichting bij het model. Zo kan je de regeling aanpassen aan je eigen situatie.  

Download het model medezeggenschapsregeling (doc) 
Download de toelichting bij het model (doc)

Tool 3: Voorbeeld huishoudelijk reglement

In een huishoudelijk reglement leg je de werkwijze van de cliëntenraad vast. Dit huishoudelijk reglement is verplicht op grond van de Wmcz. We hebben een voorbeeld gemaakt die je kan gebruiken als basis of ter inspiratie voor een eigen huishoudelijk reglement.

Download het voorbeeld huishoudelijk reglement (doc)

Tool 4: Handreiking budget en vergoeding cliëntenraad

Kosten die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de werkzaamheden van de patiëntenraad komen ten laste komen van de organisatie. Het gaat dan om kosten voor bijvoorbeeld scholing, onafhankelijke ondersteuning of het gebruik van voorzieningen. Daarnaast kan de organisatie er voor kiezen om de cliëntenraadsleden een (onkosten)vergoeding  of vrijwilligersbijdrage te geven. Het is slim om een vast budget per jaar ter beschikking te stellen voor de cliëntenraad. De handreiking helpt je om in te schatten hoe groot jouw budget moet zijn.

Naar de handreiking budget en vergoeding (pdf)

Service: aansluiting bij Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV)

Om in voorkomende gevallen medezeggenschapsgeschillen tussen de organisatie en de cliëntenraad te kunnen afhandelen, ben je verplicht een een commissie van vertrouwenslieden in te stellen. Praktijken die zijn aangesloten bij de KNMT hoeven dat echter niet zelf te regelen. Die kunnen een beroep doen op de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). Sinds 2007 behandelt de LCvV geschillen over de uitvoering van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen. 

Neem in je medezeggenschapsreglement op dat geschillen over de uitvoering van de Wmcz 2018 aan de LCvV kunnen worden voorgelegd. Je hoeft je niet vooraf aan te melden of te laten registreren bij de LCvV. Via je KNMT-lidmaatschap heb je direct toegang tot de LCvV. De kosten voor een medezeggenschapsgeschil worden gedragen door de brancheorganisaties. Zelf betaal je alleen een eigen bijdrage als de LCvV daadwerkelijk een zaak in behandeling neemt als er een geschil is tussen de organisatie en de cliëntenraad. 

Meer informatie over de commissie van vertrouwenslieden

Top 4 vragen over de cliëntenraad

  1. Wie vallen er precies onder de definitie van zorgverlener?
    Met zorgverleners wordt bedoeld iedereen die feitelijk zorg verleent aan de patiënt, zoals tandartsen, mondhygiënisten, preventieassistenten en de klinisch tandprotheticus. Een balieassistent die enkel administatief werkt doet, valt er niet onder. Maar, als deze assistent structureel lichte vormen van zorg in opdracht van de tandarts uitvoert, valt deze alsnog onder het begrip natuurlijke persoon die zorg vanuit de instelling verleent en telt deze medewerker dus mee voor de grens van 25 zorgverleners.
     
  2. Gaat het om 25 FTE of 25 zorgverleners?
    Het gaat om 25 'natuurlijke personen', dus het totale aantal mensen in de praktijk dat structureel zorgverlenende taken uitvoert. Hoeveel uur iemand werkt maakt niet uit.
     
  3. Tellen zzp'ers en stagiairs ook mee? 
    Ja, het maakt niet uit in wat voor vorm iemand bij de praktijk werkt. Het gaat om het totale aantal mensen in de praktijk dat structureel zorgverlenende taken uitvoert. Wie niet meetelt, is iemand die voor het verlenen van zorg alleen gebruik maakt van de faciliteiten van een praktijk maar die wat de inhoud van de zorgverlening betreft geen enkele relatie heeft met die praktijk.
     
  4. Waarom is een cliëntenraad nodig?
    De verplichte cliëntenraad komt voort uit de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz 2018), die op 1 juli 2020 in werking is getreden. Aanvankelijk zouden praktijken met meer dan 10 zorgverleners al een cliëntenraad moeten instellen maar na een actief lobbytraject door de KNMT in samenwerking met andere beroepsorganisaties in de zorg is die grens verhoogd naar 25 zorgverleners. Als gevolg daarvan wordt het grootste deel van de tandartspraktijken uitgezonderd.