Patiënten een begroting geven, hoe zit dat precies?
De regels voor het afgeven van een begroting of offerte staan in de Regeling Mondzorg van de NZa (artikel 6). Voor behandelingen die in totaal 250 euro of meer kosten moeten mondzorgverleners een vrijblijvende prijsopgave maken. Blijft het bedrag voor een behandeling onder de 250 euro, dan hoeft de zorgaanbieder alleen op verzoek een begroting af te geven.
Voorwaarden begroting behandeling bij de tandarts
De offerte moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- In de prijsopgave staan de prestaties die de tandarts (of orthodontist) gaat uitvoeren voor de betreffende behandeling.
- De prijsopgave toont per prestatie het tarief dat de tandarts in rekening brengt.
- De prijsopgave maakt de materiaal- en/of techniekkosten en laboratoriumkosten per prestatie afzonderlijk inzichtelijk.
- Tenzij anders is overeengekomen met de patiënt, geeft de tandarts de prijsopgave vóór de start van de behandeling op schrift of digitaal af.
- Spreek je onderling af dat een mondelinge begroting voldoende is, dan ben je verplicht in elk geval het totaalbedrag te noemen. Leg ook dan in je administratie vast dat je de begroting mondeling hebt gegeven.
- Is het bedrag hoger dan €500? Verstrek de begroting dan schriftelijk of digitaal (dit is verplicht vanaf 1 januari 2025)
- De zorgaanbieder legt de prijsopgave vast in de administratie.
Denk er ook aan dat je patiënten verplicht moet informeren over of je al dan niet een contract met een zorgverzekeraar hebt.
Offerte vooraf voorkomt klachten achteraf
Het vooraf afgeven van een offerte is vooral zinvol omdat het klachten achteraf voorkomt. De ervaring bij de KNMT Klachtenservice leert dat klachten over de rekening relatief vaak voorkomen en dat in die gevallen vaak een offerte vooraf ontbrak. Een begroting helpt patiënten daarnaast aan een beter beeld over de behandeling zelf; ook zo kan de prijsopgave vooraf klachten voorkomen.
Rekening mag iets afwijken
De daadwerkelijke rekening mag overigens ongeveer 10% afwijken van de offerte. Dat moet je wel vooraf kenbaar maken (in je betalingsvoorwaarden bijvoorbeeld) en achteraf uitleggen.
Lees ook: Patiënten informeren doe je zo