Klachtondersteuner bij de KNMT, iets voor jou?

Mariska de Beijer
2 minuten
nadenken
Als er een klacht wordt ingediend bij de KNMT Klachtenservice, dan kan je als aangeklaagde tandarts(specialist) rekenen op de support van een klachtondersteuner. Dit is een tandarts die klaarstaat om zijn of haar collega’s voor, tijdens en na de klachtprocedure te ondersteunen en te adviseren over hoe om te gaan met een klacht. Omdat eind 2022 de zittingstermijn van een aantal ondersteuners verloopt, zijn we op zoek naar nieuwe enthousiaste klachtondersteuners. Iets voor jou?

Het is gelukt, we hebben onze klachtondersteuners gevonden!

Uitleg en ondersteuning bemiddelingstraject

Als klachtondersteuner leg je de bemiddelingsprocedure uit aan de aangeklaagde tandarts. Tijdens het eerste contact vertel je ook wat de klachtenfunctionaris en de onafhankelijk deskundige doen en geef je advies over het opstellen van het verweerschrift. Daarna ondersteun je de tandarts waar nodig tijdens het hele bemiddelingstraject. 

Focussen op feiten

Een klacht kan een enorme impact hebben. Als klachtondersteuner probeer je te voorkomen dat de aangeklaagde tandarts reageert vanuit zijn of haar primaire emotie. Je vangt die emotie op, stelt je collega gerust en helpt hem of haar te focussen op de feiten.

Alleen contact met de aangeklaagde tandarts

De klachtondersteuner staat alleen de aangeklaagde tandarts bij en heeft daarom geen contact met de patiënt of de klachtenfunctionaris. De aangeklaagde tandarts geeft zelf aan welke informatie hij of zij met je wil delen.

Waardevolle kaderfunctie

De behoefte aan collegiale ondersteuning tijdens een bemiddelingstraject is groot. De 11 klachtondersteuners zijn samen in 2021 maar liefst 430 keer in actie gekomen om een tandarts(specialist) bij te staan. Hieruit blijkt hoe waardevol en belangrijk deze kaderfunctie is.