Klachtondersteuner bij de KNMT, iets voor jou?
![](/sites/default/files/platform/styles/public_profile_picture/public/pictures/2020-02/Screenshot%202020-02-05%20at%2014.56.18.png?itok=SsmXw5e5)
![nadenken](/sites/default/files/platform/styles/hero_w7670/public/2022-10/nadenken-overwegen-inspireren.jpg?itok=_cVvgFPY)
Het is gelukt, we hebben onze klachtondersteuners gevonden!
Uitleg en ondersteuning bemiddelingstraject
Als klachtondersteuner leg je de bemiddelingsprocedure uit aan de aangeklaagde tandarts. Tijdens het eerste contact vertel je ook wat de klachtenfunctionaris en de onafhankelijk deskundige doen en geef je advies over het opstellen van het verweerschrift. Daarna ondersteun je de tandarts waar nodig tijdens het hele bemiddelingstraject.
Focussen op feiten
Een klacht kan een enorme impact hebben. Als klachtondersteuner probeer je te voorkomen dat de aangeklaagde tandarts reageert vanuit zijn of haar primaire emotie. Je vangt die emotie op, stelt je collega gerust en helpt hem of haar te focussen op de feiten.
Alleen contact met de aangeklaagde tandarts
De klachtondersteuner staat alleen de aangeklaagde tandarts bij en heeft daarom geen contact met de patiënt of de klachtenfunctionaris. De aangeklaagde tandarts geeft zelf aan welke informatie hij of zij met je wil delen.
Waardevolle kaderfunctie
De behoefte aan collegiale ondersteuning tijdens een bemiddelingstraject is groot. De 11 klachtondersteuners zijn samen in 2021 maar liefst 430 keer in actie gekomen om een tandarts(specialist) bij te staan. Hieruit blijkt hoe waardevol en belangrijk deze kaderfunctie is.