Oproep: recht op digitaal consult niet wettelijk vastleggen
Patiënt kan om een digitaal consult verzoeken
Op 5 oktober van dit jaar werd de internetconsultatie voor het recht op een digitaal consult voor zover passend bij goede zorg, opengesteld. Het voorstel – dat onderdeel is van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) – regelt dat patiënten hun zorgverlener kunnen verzoeken om een consult digitaal (per video) te doen. Een zorgverlener dient met dat verzoek mee te gaan, tenzij hij dan geen goede zorg kan leveren, aldus het voorstel.
Zorgaanbieder moet geschikte app en camera hebben
Ook wordt voorgesteld dat de zorgaanbieder zich zo moet organiseren dat digitale consulten kunnen worden aangeboden; denk aan een geschikte app en camera. Het gaat hierbij om een recht voor de patiënt. Het voorstel regelt niet dat een digitaal consult een verplichting wordt voor de patiënt.
KNMT geen voorstander van recht op digitaal consult
Wij hebben recent samen met KNMG op het voorstel gereageerd via de internetconsultatie. Beide beroepsorganisaties erkennen het belang van digitale zorgverlening, maar zijn geen voorstander van wettelijke verankering van een 'recht op een digitaal consult'. Dit zou in de praktijk tot onnodige en onwenselijke conflicten kunnen leiden tussen artsen en patiënten. Er zijn immers situaties waarin artsen alleen als ‘goed hulpverlener’ kunnen handelen en goede en veilige zorg kunnen leveren als ze de patiënt fysiek zien en kunnen onderzoeken.
Tandartsen moet zelf inschatting maken
Volgens ons is het primair aan (tand)artsen om in voorkomende gevallen een inschatting te maken of er eventueel ruimte is voor een digitaal consult, zodat daarover samen met de patiënt een verantwoorde beslissing kan worden genomen. Uiteraard moet daarbij zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de voorkeuren, wensen en mogelijkheden van de patiënt.
Uitgangspunt ‘samen beslissen’ onder druk
Verder zijn de twee beroepsorganisaties van mening dat bij invoering van een afdwingbaar recht van de patiënt (of diens vertegenwoordiger of gemachtigde) op een digitaal consult het uitgangspunt van ‘samen beslissen’ binnen de zorgverlening onder druk komt te staan. Digitale zorg kan een middel zijn om goede zorg te verlenen, maar moet geen doel op zich zijn.