Nieuwe wet pakt zorgfraude aan door gegevensuitwisseling
Gegevens delen bij fraudebestrijding
Voor een effectievere aanpak van fraude in de zorg is het volgens de overheid soms noodzakelijk dat instanties (bijzondere) persoonsgegevens kunnen uitwisselen. De Wbsrz maakt het mogelijk voor verschillende instanties om via het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) en het Waarschuwingsregister deze gegevens met elkaar te delen wanneer er een vermoeden van zorgfraude bestaat.
Negen organisaties werken samen
De verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de gegevensuitwisseling ligt bij het IKZ, waarin de volgende 9 organisaties samenwerken: NZa, IGJ, Belastingdienst, Arbeidsinspectie, FIOD, CIZ, OM, VNG en ZN. In het Waarschuwingsregister kunnen gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren gegevens met elkaar delen. Door de informatie van de betrokken organisaties te bundelen, kan fraude sneller en effectiever worden opgespoord.
Waarschuwingsregister zorgfraude
Het Waarschuwingsregister is een elektronisch systeem waarin gegevens van zorgverleners en andere betrokkenen kunnen worden opgenomen als er een gerechtvaardigde overtuiging van fraude bestaat. Het register stelt partijen die betrokken zijn bij het bestrijden van zorgfraude in staat om elkaar te waarschuwen voor mogelijke fraudegevallen. De gegevens die hierin worden opgeslagen, omvatten onder andere identificerende informatie en administratieve kenmerken. Gegevens waarop het medisch beroepsgeheim rust, zullen niet worden opgenomen in het register.
Strenge eisen voor onderzoek en gegevensverwerking
Voordat gegevens in het Waarschuwingsregister worden opgenomen, moet er eerst een zorgvuldige procedure worden doorlopen om te onderzoeken of er ‘een gerechtvaardigde overtuiging van fraude in de zorg’ is. De uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister vereist dat instanties alleen rechtmatig verkregen gegevens gebruiken en dat het onderzoek transparant is. Bovendien moeten ze hun bevindingen aan een toezichthouder voorleggen ter toetsing. Ook moeten zorgverleners worden geïnformeerd over hun rechten, zoals het recht om bezwaar te maken tegen de registratie van hun gegevens. De gegevens zijn voor een termijn van 4 jaar te raadplegen, in een uitzonderlijk geval kan dit worden verlengd tot 8 jaar.
Wat betekent de nieuwe wet voor tandartsen?
Tandartsen moeten zich bewust zijn van de nieuwe regelgeving rondom zorgfraude. Wanneer zij betrokken zijn bij een fraudeonderzoek, kunnen hun gegevens mogelijk in het Waarschuwingsregister terechtkomen. Er wordt echter gezorgd voor rechtsbescherming: tandartsen hebben inzagerecht en kunnen bezwaar maken tegen de registratie van hun gegevens en hebben het recht om onjuiste gegevens te laten corrigeren of verwijderen. Over deze bewaarprocedure worden ze geïnformeerd. Als blijkt dat er sprake is van onjuiste gegevens of als blijkt dat er niet langer een overtuiging van fraude bestaat, dan zullen de gegevens gerectificeerd of verwijderd worden.