De reguliere mondzorg hervatten: deze tips helpen!

Laura van Paesschen II
4 minuten
De praktijk is open
Nu de mondzorgkoepels adviseren dat mondzorgpraktijken hun deuren desgewenst weer kunnen openen voor reguliere mondzorg op basis van de Leidraad Mondzorg Corona, is er veel werk aan de winkel. Zowel patiënten en personeel als apparatuur en verbruiksgoederen verdienen de nodige aandacht. Deze tips kunnen praktijkhouders, praktijkmanagers en hun collega's daarbij helpen.

Tandheelkundige apparatuur

  1. Het is aan te bevelen een aantal  dagen voorafgaand aan het opnieuw openen van de praktijk alle aanwezige dentale apparatuur in werking te stellen en te testen. Een half uur vóór de opening van de praktijk proefdraaien, is eveneens aan te raden. Dit kan verrassingen voorkomen.

  2. Het is goed om sterilisatoren, thermodesinfector, hand- hoekstukreinigers en de afzuigmotor in de periode van geen of weinig gebruik om de dag minimaal een keer een programma te laten doorlopen. Dit kan onverwachte stilstand of defecten voorkomen als de apparatuur weer volledig wordt gebruikt.

  3. Voor een goede waterkwaliteit in de units is het van belang het gebruikelijke desinfectieprogramma uit te voeren en de reinigingsprotocollen te volgen die door de fabrikant van de unit worden aanbevolen. Lees in de bijbehorende gebruiksaanwijzingen over wat te doen bij langdurige stilstand van de behandelunit. 

  4. Voordat het roterend instrumentarium op de slangen wordt gezet, is het van belang om de slangen door te spoelen. Dit voorkomt dat kalk en vuil uit de slangen in het instrumentarium terechtkomt. 

Verbruiksgoederen

  1. Zorg dat de werkvoorraad van de verbruiksgoederen in de behandelruimte voldoende groot is of net iets groter dan normaal. Dit voorkomt dat je tijdens een behandeling iets elders in de praktijk moet gaan halen.

  2. Controleer of er voldoende voorraad is aan persoonlijke beschermingsmiddelen,  reinigings- en desinfectiemiddelen, rubberdam en waterstofperoxide (3 %), zodat kan worden voldaan aan de Leidraad Mondzorg Corona.

  3. Doe voor het openen van de praktijk een check van de voorraad, waarbij vooral de expiratiedata aandacht krijgen. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat hogere temperaturen in de praktijk – omdat de airco een tijd niet heeft gedraaid  - ertoe kunnen leiden dat sommige vul- en afdrukmaterialen niet meer goed verwerkt kunnen worden. Bekijk daarom ook de temperatuuraanwijzingen op de verpakking.

  4. Zorg voor voldoende markeringstape om het beleid van 1,5 meter afstand houden van elkaar aan te geven in de praktijk. Onder meer om looplijnen en het afstand houden van de balie duidelijk te maken, evenals het op afstand zitten in de wachtkamer. Sommige dental depots bieden stickers aan om het 1,5 meter-beleid onder de aandacht te brengen.

Patiënten

  1. Maak de regels rondom de 1,5 meter afstand duidelijk zichtbaar in de praktijk. Ook al zie je maar één patiënt per dag, zorg dan toch voor markeringen waarmee 1,5 meter afstand houden wordt aangegeven. Zorg ook in de wachtkamer voor voldoende afstand tussen de stoelen. Overweeg  plastic schermen te plaatsen tussen de stoelen en/of bij de balie op te hangen. Voer een deurbeleid waardoor er niet te veel mensen tegelijkertijd binnen zijn.

  2. Maak een lijst van de patiëntengroepen conform de indeling van de Leidraad Mondzorg Corona. Als de praktijk weer open gaat, kun je deze mensen per categorie bellen en oproepen voor behandeling. Telefonisch contact leggen met de patiënt en uitleg geven over de maatregelen die zijn getroffen in de praktijk, schept vertrouwen.

  3. Veel mensen zijn bang geworden in de afgelopen periode. Communiceer daarom aan patiënten dat ze altijd met de praktijk telefonisch contact mogen opnemen met vragen en voor uitleg over de aanpak van de praktijk.

  4. Neem patiënten serieus in hun angsten. Onderzoek wat patiënten nodig hebben om zich veilig te voelen bij een behandeling en in de praktijk.

  5. Maak gebruik van de speciale deur- en wachtkamerposter en de andere materialen om patiënten te informeren over maatregelen die u in de praktijk genomen heeft.

Personeel

  1. Betrek het team bij de beslissingen die worden genomen om de praktijk weer te openen. Inventariseer de wensen en ideeën van het team en bepaal in samenspraak hoe je het gaat aanpakken. Neem hiervoor de tijd, ga niet halsoverkop te werk.

  2. Het kan best spannend zijn om na enkele weken 1,5 meter afstand te hebben gehouden, weer dicht op een patiënt te zitten. Kijk wat individuele medewerkers nodig hebben om hiermee om te gaan en geef ze de tijd om rustig te wennen aan het omgaan met patiënten. 

  3. Blijf de veiligheid van het personeel waarborgen en overvraag collega’s niet. Iedereen heeft in spanning gezeten, geef medewerkers de ruimte vrije dagen en vakantie op te nemen. Bedenk samen hoe je het gebruik van gezamenlijke ruimtes regelt: koffiekamer, kleedruimte en dergelijke.

  4. In het begin zullen patiënten hun afspraken in de mondzorgpraktijk wellicht nog spannend vinden. Onderzoek de mogelijkheid om je medewerkers te scholen om patiënten te begeleiden bij deze angst.

  5. Veiligheid gaat boven alles voor jezelf, je medewerkers en de patiënten.  Door daar meteen goed op in te spelen in plaats van met gehaaste en niet goed doordachte oplossingen te komen, straal je als praktijkhouder uit dat je degene bent op wie werknemers en patiënten kunnen vertrouwen en bouwen. Dit draagt op de langere termijn bij aan gelukkige en gezonde medewerkers en patiënten.

  6. Overleg ook met andere praktijkhouders hoe zij de maatregelen vormgeven. Samen weet je meer dan alleen en van elkaar kun je leren.

Deze vrijblijvende tips zijn met zorg samengesteld maar je kunt er geen rechten aan ontlenen.

De tips kwamen tot stand met medewerking van Dental Union, Dentiva, Dental International, de VGT en arbeids- en organisatiepsycholoog Ellen Huijsmans. De KNMT dankt hen hier hartelijk voor!