PrikPunt: aantal accidenten licht gestegen
In ruim 90 procent van de gevallen ging het om een prikaccident, dit was meestal aan een verdovingsnaald. In bijna 70 procent van de gevallen werd een accident binnen een uur nadat het had plaatsgevonden gemeld. Voor de gezondheid en veiligheid van je medewerkers of jezelf, is het belangrijk om in geval van een accident altijd direct contact op te nemen met PrikPunt.
Vaccinatie
Het overgrote deel van de melders, 87 procent, was volledig Hepatitis B gevaccineerd. De werkgever en werknemer zijn er samen voor verantwoordelijk dat de vaccinatiestatus bekend is. Het is belangrijk dat deze vaccinatie en de titelbepaling op orde is.
Hoes gaat onverwacht los
De gerapporteerde naaldongevallen hangen meestal samen met het opruimen van naalden na het recappen. De teruggeplaatste hoes blijkt soms doorboord met de naald, maar het overgrote deel van de naaldongevallen ontstaat doordat de teruggeplaatste hoes onverwacht los gaat bij het verwijderen van de naald.
Handreiking Recappen
In de KNMT Handreiking recappen van naalden in de mondzorg staan informatie en praktische adviezen hoe de kans op prikaccidenten in de tandartspraktijk kan worden voorkomen. Een van die adviezen is om procedures rondom accidenten met het mondzorgteam te bespreken, vast te leggen en regelmatig op de agenda te zetten. Ook kan dit onderdeel gemaakt worden bij het inwerken van nieuwe collega’s. Daarvoor kan het stappenplan Prikaccidenten worden gebruikt. Preventieve maatregelen zijn natuurlijk ook belangrijk om te bespreken.
PrikPunt inbegrepen in KNMT-lidmaatschap
KNMT-leden zijn automatisch aangesloten bij PrikPunt. Praktijkhouders die PrikPunt in hun praktijk implementeren, voldoen op dit onderdeel aan de Arbeidsomstandighedenwet en zijn ervan verzekerd dat zij en hun team na een prikaccident de juiste hulp krijgen.
KNMT PrikPunt app
Na een prik-, bijt-, snij-, spat- en krabaccident luidt het advies om het stappenplan Prikaccidenten te volgen en direct contact op te nemen met PrikPunt. Voor het gemak is er ook de KNMT-PrikPunt app. Hiermee heb je direct toegang tot de PrikPunt meldlijn en belangrijke informatie.
Prikpunt Plus
Prikaccidenten kunnen een grote invloed hebben op het welbevinden van medewerkers. Snelle hulp en duidelijke afhandeling is van groot belang om ongewenste gevolgen te minimaliseren. Bij onzekerheid na een incident biedt PrikPunt Plus van Vaccinatiezorg kosteloos twee gesprekken met een bedrijfsmaatschappelijk werker. Deze extra ondersteuning is gratis en maakt deel uit van de aansluiting bij KNMT-PrikPunt. Bij intensievere begeleiding wordt overlegd met de medewerker en werkgever.
PrikPunt is 24/7 telefonisch bereikbaar
Deskundigen van PrikPunt zijn 24/7 telefonisch bereikbaar op (088) 774 54 63 om te bepalen of er kans is op besmetting.
Belangrijk informatie via stickers en stappenkaart
Vragen over PrikPunt kun je stellen aan de Ledenservice via ls@knmt.nl of tel. (030) 607 63 80. Op de website kun je kosteloos stickers en de KNMT-stappenkaart bestellen met daarop alle te volgen stappen na een prikaccident.
Check: heeft jouw praktijk de hepatitis B vaccinaties op orde?
Heeft jouw praktijk een goed beeld van de mate van bescherming van medewerkers tegen hepatitis B? De werkgever en werknemer zijn er samen voor verantwoordelijk dat de vaccinatiestatus bekend is.
In de richtlijn Infectiepreventie staat wat je precies moet regelen:
- Registreer de volgende gegevens van elke zorgverlener:
- vaccinatiestatus hepatitis B;
- anti-HBs titer en beschermduur op basis van de anti-HBs titer;
- noodzakelijke vervolgonderzoeken op basis van de anti-HBs titer.
- Zorg dat van elke zorgverlener een kopie van het vaccinatiebewijs aanwezig is op de locatie waar men werkt.
Gebruik het stappenplan HBV op orde om je te helpen aantoonbaar te voldoen aan de normen.