Poster helpt patiënten bij kiezen gebitsbehandeling

Hans Scholten
1 minuut
Opgehelderd
De KNMT heeft samen met de andere beroepsorganisaties in de mondzorg, de Consumentenbond, Patiëntenfederatie Nederland en de NZa een poster ontwikkeld die patiënten helpt bij de keuze voor een behandeling aan hun gebit.

De poster is tot stand gekomen na gezamenlijk onderzoek naar de informatiebehoefte van patiënten in de mondzorg. Hieruit bleek dat patiënten niet altijd weten welke partij hen van welke informatie kan voorzien. 

Zij hebben vertrouwen in hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist en zijn voor het overgrote deel tevreden over hun behandeling, maar voelen zich nog niet altijd goed geïnformeerd over behandelopties en kosten.

Informatie over behandeling en kosten

Op de poster staat helder omschreven welke keuze je hebt als patiënt en aan wie je je vragen kunt stellen over de behandeling of over de kosten. Dit helpt patiënten om een goed geïnformeerde keuze te kunnen maken en vooraf na te denken over de kosten van een eventuele behandeling.

Poster 'Behandeling nodig voor je gebit? Lees eerst dit!' (pdf) 

Regels informatieverstrekking verduidelijkt

De NZa heeft in samenspraak met de branche (KNMT, ANT, NVM-mondhygiënisten en ONT) ook de regels voor de informatieverstrekking aan patiënten duidelijker omschreven.

Patiënten een begroting geven, hoe zit dat precies?