Medewerkers binden: 5 tips
Net als in heel veel sectoren in onze samenleving kent ook de mondzorg een menskrachttekort. En dan gaat het niet alleen om tandartsen, maar ook om onder meer mondhygiënisten en assisterenden. Op de vacaturebank van de KNMT staan niet voor niets honderden vacatures. Het tekort is zelfs zo ernstig dat ABN AMRO er in haar rapport ‘Mondzorg in beeld 2024’ voor waarschuwde dat de toegankelijkheid van de mondzorg onder druk zou kunnen komen te staan. Als je ook nog eens weet dat medewerkers werven een stuk kostbaarder is dan ze binden, weet je waar je je vooral op moet richten. Maar hoe doe je dat met succes?
1: Hartelijk welkom!
Iedereen die weleens aan een nieuwe baan is begonnen, weet hoe ongemakkelijk de eerste periode kan zijn. Niet alleen moet je wennen aan nieuwe collega’s, je kent ook de ‘mores’ van je nieuwe werkomgeving niet. Maar een beetje handige werkgever kan daarop inspelen.
Hoe? Door bijvoorbeeld ruim voor een nieuwe medewerker start deze een informatiemapje met algemene informatie te sturen: waar kan de auto/fiets worden geparkeerd, wie zijn de andere medewerkers in de praktijk, wordt er voor de lunch gezorgd of moet deze zelf worden meegenomen, wanneer zijn de koffiepauzes, wat gebeurt er rond verjaardagen et cetera.
Op de dag dat iemand begint zorg je uiteraard dat iemand welkom wordt geheten, dat alles rond de werkplek is geregeld. Want niets voelt immers zo onwelkom als het idee dat je niet wordt verwacht
Aan het eind van de eerste dag plan je een gesprekje in rond de vraag hoe alles is gegaan en of er nog vragen zijn.
En zorg vooral voor een goed inwerkprogramma. Dat zorgt er niet alleen voor dat iemand zich sneller thuis voelt, maar kan ook voorkomen dat de nieuwe medewerker fouten maakt.
2. Een fijne werksfeer
Een beetje een open deur: zorg voor een fijne werksfeer. Als je het ergens naar je zin hebt, is er minder kans dat je naar iets anders omziet, nietwaar?
Maar hoe zorg je voor een fijne werksfeer? Dat ligt een beetje aan het team en van de omvang ervan, maar organiseer bijvoorbeeld af en toe eens een teamuitje.
Zorg voor een systeem waarin iedereen tijdens het gezamenlijk overleg inbreng heeft. Wissel bijvoorbeeld iedere keer van ‘voorzitter’. Of houd regelmatig overleg tijdens de lunch of één keer per kwartaal op een externe locatie. Zorg kortom voor afwisseling en verrassing.
Creëer ook een open cultuur waarin iedereen elkaar steunt en waardeert en betrek alle medewerkers bij de praktijk. Want iemand die betrokken is, is over het algemeen ook loyaal. En medewerkers die zich onderdeel voelen van een hecht team zullen meer werkplezier ervaren. Bovendien zullen ze ook nog eens beter hun best doe en presteren.
3. Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling
Nagenoeg iedereen ambieert een baan met perspectief. Een baan waarin je je kunt ontwikkelen en liefst ook doorgroeien. Door regelmatig bij- en nascholing aan te bieden en medewerkers de ruimte te geven zich te ontwikkelen, investeer je in hun toekomst en in je praktijk.
Je kunt denken aan cursussen en congressen, maar ook aan het faciliteren van een aanvullende opleiding.
Ook doorgroeimogelijkheden – zoals van assistent naar praktijkmanager – zijn belangrijke prikkels om te blijven. Wanneer medewerkers zich binnen de praktijk kunnen ontwikkelen, voelen ze zich gewaardeerd en zullen ze minder snel naar een andere baan uitkijken.
Hulpmiddelen bij functioneren, beoordelen en ontwikkelen
4. Een optimale werk-privébalans
Toegegeven, het is voor een tandartspraktijk met z’n strakke werkschema’s niet altijd even makkelijk te realiseren, maar het bieden van flexibiliteit in werktijden wordt door weel medewerkers gewaardeerd. Het biedt ze immers de mogelijkheid hun werk-privébalans zoveel mogelijk te optimaliseren zodat er bijvoorbeeld ruimte is om de kinderen naar school te brengen.
Door roosters tijdig te communiceren en medewerkers bij de planning te betrekken, vergroot je hun gevoel van autonomie. En wanneer medewerkers ervaren dat hun privésituatie wordt gerespecteerd, hebben ze minder stress en meer tevredenheid.
Samen gezond en fit blijven, hoe pak je dat aan?
5. Waardering via een leuke attentie
Waardering is een van de krachtigste middelen om personeel te binden. Daarbij hoeft niet direct aan geld worden gedacht, maar aan de kleine dingen daaromheen: een persoonlijk bedankje, een verjaardagskaart, een bos bloemen, een compliment tijdens het teamoverleg…
Maar je kunt ook een soort bonussysteem opzetten waarmee je medewerkers waardeert met een extra vrije dag of een leuke attentie. Vanzelfsprekend heeft iedere medewerker evenveel kansen op zo’n waardering. Want als het onverhoopt mocht lijken dat iemand wordt voorgetrokken, dan werkt dit juist averechts.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in NT/Dentz 03/2025