Leren van klachten: informeer patiënt als contract zorgverzekeraar verandert!
25 maart 2024
1 minuut
Image
Als een patiënt achteraf hoort dat hij een hoge eigen bijdrage voor een behandeling moet betalen omdat de tandarts geen contract meer heeft met zijn zorgverzekeraar, dan is dat erg vervelend en kan dit leiden tot een klacht. De KNMT Klachtenservice ziet klachten hierover regelmatig voorbijkomen. 3 tips om dit te voorkomen.
1. Informeer je patiënten over wijzigingen in de contractering
Als jouw contracten als mondzorgverlener met zorgverzekeraars veranderen, is het belangrijk om patiënten hierover direct en actief te informeren. Dit kan bijvoorbeeld met een algemeen bericht op de wachtkamerschermen in de praktijk, op de praktijkwebsite of middels een folder.
NZa over informatieverstrekking
2. Informeer je patiënt over de kosten van een behandeling
Informeer de patiënt vooraf over de kosten van de behandeling. Dit kan aan de hand van een opgestelde begroting. Voor bedragen groter dan € 250,- is dit een verplichting.
3. Adviseer patiënt vergoeding te checken bij zorgverzekeraar
Als duidelijk is wat een behandeling gaat kosten, dan is het goed om de patiënt te adviseren contact op te nemen met zijn zorgverzekeraar over mogelijke vergoedingen en eigen bijdrage die bij de behandeling komen kijken.