KNMT-onderzoek: onwenselijk gedrag patiënt meestal verbaal

Danielle Brinkman
2 minuten
Image
Klachten 2
Bijna driekwart van de tandartsen heeft in het afgelopen jaar te maken gehad met onwenselijk gedrag van patiënten in de praktijk. Het ging gemiddeld om 5 à 6 incidenten per praktijk, meestal verbaal onwenselijk gedrag. Dat blijkt uit een onlangs uitgevoerd onderzoek van de KNMT.

Onwenselijk gedrag

In veruit de meeste gevallen van onwenselijk gedrag van de patiënt ging het om vormen van verbaal gedrag, zoals stemverheffing, dwingend of eisend taalgebruik dan wel bedreigend of agressief taalgebruik. Andere vormen van onwenselijk gedrag, zoals vernielingen en handtastelijkheden, werden veel minder vaak gemeld.

Zowel tandartsen als baliemedewerkers

Het onwenselijke gedrag was volgens de tandartsen in de meeste gevallen (77%) gericht tegen een baliemedewerker en/of tegen de tandarts zelf. In ongeveer een derde van de gevallen heeft een tandarts- of preventieassistent ermee te maken gehad. 

In meer dan driekwart van de gevallen vond het plaats in de praktijk en tijdens reguliere openingstijden. Bij meer dan de helft van de gevallen is het (ook) aan de telefoon gebeurd. In slechts in een kwart van de gevallen ging het om onwenselijk gedrag via e-mail.

Het volledige artikel is terug te lezen in NT/Dentz 08 - 2023

Voorkom een klacht, ga tijdig in gesprek met de patiënt

Een kleine ontevredenheid kan zomaar escaleren tot een steeds groter probleem om uiteindelijk in een formele klacht te eindigen. Een klacht die wellicht te voorkomen was geweest als de aangeklaagde tandarts de signalen van onvrede van zijn patiënt eerder had opgevangen en met hem in gesprek was gegaan.

Voorkom klachten met de online toolkit Klacht, Compliment? Kans!. Hier krijg je instrumenten aangeboden om eerder signalen van een ontevreden patiënt te kunnen opvangen om daarna het gesprek met de patiënt aan te gaan.

 Klacht, Compliment? Kans!