Campagne met tips voor een gezond kindergebit van start: doe je mee?

Karel Gosselink
2 minuten
Image
jeugd-tips
De KNMT start een nieuwe campagne met tips voor gezonde kindertanden, die speciaal gericht is op ouders met beperkte gezondheidsvaardigheden. Bij het nummer van NT/Dentz dat deze week op de mat valt, is een poster met 4 tips voor gezonde kindertanden gevoegd. Deze vormt de aftrap van de campagne, waarmee we willen bijdragen aan betere zelfzorg voor het kindergebit en het tandartsbezoek van de allerkleinsten stimuleren.

We willen in het bijzonder mensen bereiken met lagere gezondheidsvaardigheden. Dat doen we door in de campagne eenvoudig geformuleerde tips te geven in combinatie met duidelijke plaatjes. We richten ons daarnaast met name op de ouders van de allerkleinsten, want uit de meest recente CBS-cijfers (2022) blijkt dat een grote groep kinderen van 0-4 jaar nog steeds niet in contact komt met de tandarts.

Ook hulp gevraagd van buiten de mondzorg

Naast de poster met 4 tips zijn er ook online campagnemiddelen beschikbaar om de tips te verspreiden. Daarnaast is er een tweede poster met 3 tips gericht op ouders die nog niet met hun kind naar de tandarts gaan. Deze poster brengen we samen met de overige campagne-uitingen onder de aandacht van organisaties als jeugdgezondheidszorg, zorgverzekeraars en sociale instellingen als voedsel- en kledingbanken, wijkcentra, sportclubs en basisscholen. Dat gebeurt voorafgaand aan Wereld Mondgezondheidsdag 20 maart.

Help mee en deel de campagne-uitingen

We vragen je om - in de aanloop naar Wereld Mondgezondheidsdag 20 maart en natuurlijk ook daarna - de campagne te ondersteunen door de tips te verspreiden. Dit kan door de poster op een goed zichtbare plek in de wachtkamer of behandelruimte van jouw praktijk te hangen. Verder kun je gebruik maken van de online campagnemiddelen, waaronder visuals en teksten voor socialmediakanalen Instagram en Facebook en voor wachtkamerschermen. En via #detandenvanjekind kun je de campagne verder promoten.

Ga naar de campagnemiddelen 

Vervolg jeugdcampagne 

De nieuwe campagne is onderdeel van de vorig jaar gestarte campagne ‘De tanden van je kind. Daar zorgen we samen voor!’ Het overkoepelende doel hiervan is om de zelfzorg voor het kindergebit te verbeteren en het preventief tandartsbezoek tot 18 jaar te bevorderen. 

Beperkte gezondheidsvaardigheden bij kwart bevolking

Zo’n 25 procent van de Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden, wat betekent dat ze moeite hebben om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en te beoordelen. Ook zijn circa 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder in ons land laaggeletterd, aldus Pharos, de organisatie die zich inzet voor het terugdringen van gezondheidsverschillen. Pharos heeft ons ook geholpen bij de ontwikkeling van onze nieuwe campagne. Uitgangspunten daarbij waren dat de uitingen niet te veel boodschappen bevatten, de tekst eenvoudig is en plaatjes en tekst elkaar goed aanvullen.