Hulp gevraagd om allerjongsten te bereiken met tips voor gezond gebit
Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, waartoe maar liefst 1 op 4 Nederlanders behoort, kampen vaak met een slechtere gezondheid. Ook behoren ze meestal tot de groep met een lagere sociaaleconomische status. En van die groep is bekend dat ze vaker een slechtere mondgezondheid ervaren, vaker een kunstgebit hebben en minder vaak een tandarts bezoeken. “Voor ons is dat reden genoeg om te zeggen: we moeten iets extra’s voor doen om dit soort onwenselijke gezondheidsverschillen te verkleinen”, zo stelt KNMT-bestuurslid Ellemieke Hin. “En we beginnen daarbij met de allerjongsten, omdat jong geleerd nou eenmaal oud gedaan is.”
Basisadviezen voor een gezonde mond staan centraal
De KNMT heeft daarom een campagne ontwikkeld waarin de basisadviezen voor een gezond gebit centraal staan. Het gaat daarbij om tips hoe je goed voor de tanden van je kind kunt zorgen en ook het advies om vanaf het eerste tandje je kind mee te nemen naar de tandarts. Hin: “Nog altijd weten veel ouders van jonge kinderen bijvoorbeeld niet dat tandartsbezoek tot 18 jaar grotendeels onder de basisverzekering valt, zonder dat je een beroep op het eigen risico hoeft te doen.”
Doel: zo veel mogelijk jonge ouders bereiken, ook diegenen die nu niet bij de tandarts komen
Met de tips wil de KNMT zo veel mogelijk ouders bereiken. Dat kan deels via de bij de vereniging aangesloten leden – de tandartsen. Maar zij kunnen hun adviezen niet kwijt aan diegenen die de praktijk niet bezoeken. En daarom vraagt de vereniging andere zorgverleners, het sociaal domein en het onderwijs om de tips ook te delen. Daarvoor is een toolkit ontwikkeld die voor iedereen te gebruiken is. We hebben de consultatiebureaus nu actief op de campagne gewezen. Hun is gevraagd de poster op te hangen en zo mogelijk ook de digitale materialen te verspreiden.
Eenvoudig geformuleerde tips met duidelijke plaatjes
Bij de ontwikkeling van de communicatie-uitingen in de toolkit hebben we hulp gekregen van Pharos, de organisatie die gespecialiseerd is in het verkleinen van gezondheidsverschillen. Om de doelgroep van jonge ouders met beperkte gezondheidsvaardigheden aan te spreken, hebben we eenvoudig geformuleerde tips met duidelijke plaatjes ontwikkeld.
Monitor mondgezondheid
Hier kun je informatie vinden over: