7 tips om misbruik spoeddienst te voorkomen

Karel Gosselink
1 minuut
Spoed
Iedere tandarts kent het wel, je wordt 's nachts uit bed gebeld door een patiënt die echt wel tot de reguliere openingstijden had kunnen wachten met zijn klacht. Hoe voorkom je dat patiënten onterecht vragen om spoedhulp? Deze tips kunnen helpen:
  1. Vermeld duidelijk op de praktijkwebsite en op het antwoordapparaat waarvoor de spoeddienst is bedoeld.
  2. Geef een 06-nummer dat alleen is bedoeld voor spoedgevallen. Dit werpt een extra drempel op.
  3. Zet een triagist (bijvoorbeeld via een callcenter of dokterspost) tussen patiënt en tandarts. Deze kan inschatten of de klacht spoedeisend is.
  4. Organiseer een inloopspreekuur op zaterdag en zondag.
  5. Indien een patiënt onterecht belt, toon dan sympathie en stel de patiënt gerust. Maak duidelijk waarvoor de spoedgevallendienst is bedoeld.
  6. Als de klacht niet spoedeisend blijkt, bied dan voor de volgende ochtend een afspraak in de praktijk aan en geef zo nodig suggesties op het gebied van pijnstilling.
  7. Maak eventueel afspraken met een 24-uurs tandartsenpost in de buurt en verwijs vervolgens daarnaar door.

Meer weten?

Het Nederlands Tandartsenblad schreef een artikel over misbruik van de spoedgevallendiensten, met onder meer ervaringen van de tandartsposten in Sneek, Venlo en Rotterdam over misbruik van de spoeddienst.