5 valkuilen voor tandartsen op social media
1. Publiceren van informatie die tot patiënten kan herleiden
Neem bij gebruik van social media de regels van het beroepsgeheim en privacy in acht en garandeer de privacy van de patiënt.
2. Vrienden met patiënten worden
Breng zoveel mogelijk scheiding aan tussen je persoonlijke en professionele gebruik van social media. Het is verstandig om online persoonlijke relaties met (voormalige) patiënten te vermijden.
3. Uitspraken op social media doen die je ook niet bij de koffieautomaat zou doen
Onderscheid wat openbaar is en privé.
4. Je onthouden van ongepaste en ongefundeerde commentaren en uitspraken
Zowel jegens patiënten als collega’s en de praktijk waar je werkt. Toon respect en houd je aan de algemene gedragsregels die gelden op internet.
5. In het openbaar reageren op een collega
Kritiek op een collega? Spreek hem of haar er op aan als er op onprofessionele wijze informatie wordt verspreid of op een andere manier onzorgvuldig gebruik wordt gemaakt van social media. Bespreek dit persoonlijk met de collega in kwestie en reageer niet in het openbaar.
Wees je bewust van de reikwijdte
Verder adviseert de KNMG je bewust te zijn van de reikwijdte die een bericht op social media kan hebben en de gedragsregels van de eventuele werkgever te volgen. Dat geldt zowel voor de gedragsregels die de werkgever heeft opgesteld als voor het gebruik van e-mail en internet in het algemeen.
Werkgevers hebben toegang tot online informatie
En tot slot: wees je ervan bewust dat (toekomstige) werkgevers ook toegang hebben tot de informatie die je online hebt staan. Onprofessioneel gedrag kan tot gevolg hebben dat je werkgever disciplinaire maatregelen treft, aldus de KNMG-handreiking Artsen en social media (pdf). De KNMT is er met de KNMG is van overtuigd dat social media kansen bieden om de kwaliteit van de zorgverlening te verbeteren.
Bron: KNMG-handreiking Artsen en social media, KNMG, 2020.