Werken als tandarts-docent? Zo ziet dat eruit
Arjun van der Dussen, Hoofd Kliniek Algemene Mondzorg bij ACTA in Amsterdam vertelt, mede namens zijn collega’s van de andere 2 universitaire opleidingen Tandheelkunde: “Wat het leuk maakt is in de eerste plaats het contact met enthousiaste en leergierige studenten die je coacht in het toepassen van hun kennis en het ontwikkelen van hun vaardigheden. Dat gaat stap voor stap. In de eerste jaren onder direct toezicht en naarmate het einde van de studie in zicht komt, en de studenten als bijna collega’s kunnen worden beschouwd, wat meer op afstand. Je groeit mee van leermeester naar sparring partner.”
Leren van collega's en studenten
“Daarbij leer je zelf ook elke dag. Van je studenten, maar ook van je collega docenten, van de endodontologen, de parodontologen, de prothetici en de andere experts die het onderwijs ondersteunen. Door een of meerdere dagen per week als docent aan de slag te gaan ben je de rest van de week een betere tandarts! Dat wordt nog versterkt door de nascholingsfaciliteiten die de opleidingen bieden.”
Dagprogramma bespreken met collega's en studenten
Hoe ziet zo’n dag op zaal er in de praktijk uit? "Dat verschilt enigszins per opleiding en per studiejaar. Je komt eerst met je collega’s bij elkaar om samen de dag door te nemen.”
“Vervolgens bespreek met jouw studenten het programma voor die dag. Elke student presenteert de in haar of zijn agenda geplaatste patiënten en geeft aan wat er gepland is en waarom, welke overwegingen een rol spelen en wat de risico’s zijn. Daar geeft de hele groep feedback op en jij staat ze met advies ter zijde.”
Studenten begeleiden bij patiëntenbehandeling
“Daarna volgen twee dagdelen patiëntenbehandeling. De studenten werken, afhankelijk van de opleiding, alleen of in koppels die elkaar om en om assisteren. Nadat per student of koppel is afgesproken wat de controlemomenten zullen zijn gaan ze met hun patiënten aan het werk. De dag wordt veelal afgesloten met een nabespreking. Verder zijn er regelmatig kalibratiesessies met de andere docenten. Daarbij kan tandheelkundige casuïstiek aan de orde gesteld worden, maar er kunnen ook onderwijssituaties de revue passeren.”
Docentschap óók voor jonge tandartsen
“Wanneer je nog aan het begin van je carrière staat kan het docentschap helpen om je sneller te ontwikkelen. Ben je meer aan het einde van je loopbaan dan is het een mooie manier om met de tandheelkunde bezig te zijn, zonder de druk van de dagelijkse praktijkvoering. Juist de mix van jong talent en ervaring biedt de studenten een optimale leeromgeving.”
Interesse gewekt? Neem contact op
Is je interesse gewekt? De drie tandheelkundige opleidingen horen graag van je. Neem voor de mogelijkheden contact op met:
- Henri Lohr, Chef de Clinique, UMCG Groningen
- Wil van der Sanden, Opleidingsdirecteur Tandheelkunde, Radboud UMC Nijmegen
- Arjun van der Dussen, Hoofd Kliniek Algemene Mondzorg, ACTA Amsterdam