Kwaliteit hoog in het vaandel
"In mijn praktijk (Dental Clinics Assen) hebben we kwaliteit hoog in het vaandel, we willen hierin graag voorop lopen. Toen de KNMT mij destijds vroeg mee te doen aan een pilot voor een nieuwe visitatiemethode, was ik snel enthousiast. Voor de visitatie moest ik wel eerst twee trainingen volgen."
Tips en ideeën van collega's
"Ik zie visitatie als een 'hands-on' cursus kwaliteit. Het is de bedoeling dat ik na deze training zelf ga visiteren met een collega-visiteur.
Ik vind het leuk om als gevisiteerde mijn praktijk te laten bekijken; ik ben trots op hoe de praktijk functioneert, maar er zijn misschien nog tips en ideeën van collega's.
Ook vind ik het interessant om bij anderen te kijken. Zo leren we van elkaar. Dat is fijner dan dat je van de Inspectie te horen krijgt wat je beter kunt doen. De interactie met collega's geeft me ook inspiratie en je kunt elkaar scherp houden."
Communicatie belangrijkste factor
"Ik dacht dat de cursus mij uitleg zou geven over aandachtspunten als hygiëne, protocollen, patiëntendossier. Voor mij was de eyeopener dat communicatie de belangrijkste factor in het proces is. Als de communicatie tijdens de visitatie niet goed is, kan het zelfs een averechts effect hebben. Het is de bedoeling dat een gevisiteerde open zijn praktijk kan laten zien. Vervolgens ga je samen kijken naar optimalisatie, zonder iemand aan te vallen, om zo samen blinde vlekken op te zoeken. De cursus was een goede voorbereiding om een visitatie prettig te laten verlopen. Het is immers een visitatie geen inspectie. Ik kijk er in ieder geval naar uit om samen de kwaliteit van de mondzorg in tandheelkundige praktijken nog beter te maken op een prettige manier."