Patiënten informeren

Hoe zorg je voor een patiëntgerichte praktijk? En wat is er wettelijk nodig?

Hoe pak je dat aan?

1. Vooraf: informatie over je praktijk

Patiënten hebben recht op keuze-informatie over de aangeboden zorg, inclusief informatie over tarieven, kwaliteit en ervaringen van andere patiënten. Om je patiënten informatie te bieden over ervaringen van andere patiënten kun je onder andere gebruikmaken van Patiëntenvertellen.nl. Je voldoet dan meteen ook aan een van de herregistratie-eisen van het KRT. Keuze-informatie kun je het best via je website verspreiden. Het is ook verplicht een prijslijst voor materiaal- en techniekkosten op je website te publiceren.

2. Ter plaatse: informatie over mondzorg

De KNMT biedt je allerlei handige informatie en materialen om patiënten te informeren over allerhande relevante zaken, bijvoorbeeld in je wachtkamer.

Allesoverhetgebit.nl voor betrouwbare en onafhankelijke informatie over mondzorg

3. In de stoel: informatie over het behandelplan

Geef goede voorlichting over behandelingen:

Waar moet een patiënt op kunnen rekenen?

  • Geef uitleg over de behandeling en de aanpak
  • Bespreek voor- en nadelen behandeling en de kosten ervan
  • Bespreek alternatieve mogelijkheden (kan zijn: niet behandelen, als er geen alternatieve behandelingen zijn), en de voor- en nadelen en kosten daarvan
  • Geef aan of behandelingen onder de basisverzekering (of de Wet langdurige zorg) vallen en vertel of je een contract hebt met een zorgverzekeraar, en zo ja, welke. Geef – indien van toepassing – dat dat gevolgen kan hebben voor de vergoeding van behandelingen. Je hoeft niet te informeren over de hoogte van vergoedingen door zorgverzekeraars.
  • Controleer of de patiënt de gegeven informatie begrijpt
  • Verstrek een (complete) begroting als de behandeling € 250 of meer kost:
    • Inclusief prestaties en tarieven
    • Inclusief materiaal- en techniekkosten
    • Dit mag schriftelijk of digitaal, of mondeling wanneer je dit samen overeenkomt (een mondelinge prijsopgave bestaat tenminste uit een totaalbedrag)
    • Is het bedrag hoger dan €500? Verstrek de begroting dan schriftelijk of digitaal (dit is verplicht vanaf 1 januari 2025)
  • Bereken materiaal- en techniekkosten één-op-één door; op verzoek kan de patiënt de factuur ervan inzien
  • Vraag toestemming voor de behandeling (tot en met 11 jaar aan ouder/verzorger, 12 t/m 15 jaar aan ouder/verzorger én kind)
  • Vraag akkoord op de begroting
  • Noteer dit alles in het dossier. Vergeet daarbij niet te vermelden wanneer en hoe je de begroting verstrekt hebt en zorg dat (indien van toepassing) aantoonbaar is dat je de patiënt hebt geïnformeerd over de contractstatus met de zorgverzekeraar.

Tips voor het omgaan met mondige patiënten

4. Na de behandeling: de rekening

Maak je geen gebruik van een factoringmaatschappij? Dan kun je de KNMT-Betalingsvoorwaarden gebruiken.

5. Informatie over het omgaan met klachten (en complimenten!)

Informeer je patiënten hoe je omgaat met klachten. Het hebben van een klachtenregeling is wettelijk verplicht. Daarnaast moet je patienten informeren hoe zij een klacht kunnen indienen - of een compliment, want dat mag natuurlijk ook! Met de KNMT Klachtenservice voldoe je eenvoudig aan de wettelijke verplichting. 

Zie ook: Klacht? Compliment? Kans!