Spoeddienst uitbesteden? Hier moet je op letten

Karel Gosselink
2 minuten
Image
Bijna alle praktijken besteden tegenwoordig de spoeddienst uit aan een externe partij die de dienst veelal via een centrale spoedpost in de regio voor hen verzorgt. Waar let je nou op als je als praktijk afspraken met zo’n partij maakt?

Punten van aandacht bij het sluiten van een contract met een externe spoedgevallendienst zijn onder meer:

  • De beoordeling en behandeling van spoedklachten: welke klachten vallen onder de noemer spoed en hoe verloopt de triage?
  • Spoedtijden en locatie van de spoedbehandeling: op welke dagen en tijden verzorgt de spoeddienst de opvang en ligt de locatie voor jouw patiënten op maximaal een uur reizen?
  • Communicatie met patiënten: hoe worden jouw patiënten geïnformeerd over de spoeddienst, over de zorg die daar wordt geboden en over de (betalings)voorwaarden?
  • De wijze waarop patiënten worden geïnformeerd over de spoeddienst (o.a. telefoonnummer), over de geboden spoedeisende zorg en de (betalings)voorwaarden.
  • Declaraties en terugkoppeling: hoe vindt de declaratie van de geboden zorg aan de patiënt plaats en hoe wordt een en ander naar de praktijk teruggekoppeld?
  • Bepalingen inzake dienstdoende tandartsen controleren: zijn de dienstdoende tandartsen BIG-geregistreerd, houden ze zich aan de in Nederland geldende standaarden en zijn ze in staat naar behoren met patiënten te communiceren over onder meer de diagnose en behandeling?
  • Aansprakelijkheid, klachtenregeling en calamiteiten: heeft de spoeddienst een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, een klachten- en geschillenregeling en een procedure voor incidenten en calamiteiten?
  • Kosten, geschillen en beëindiging: welke kosten zijn voor de praktijk verbonden aan de dienstverlening van de spoedpost, hoe wordt die gefactureerd, hoe worden eventuele geschillen beslecht en hoe kan het contract worden beëindigd?

Deze aandachtspunten verschenen eerder bij dit artikel uit NT/Dentz 02/2025: Spoeddienst in hoog tempo veranderd

Zelf spoedgevallen opvangen kan natuurlijk ook

Als tandarts wil je dat jouw patiënten met een pijnklacht of nabloeding ook ergens terecht kunnen als de praktijk gesloten is. Een externe spoeddienst is weliswaar een populaire oplossing maar niet de enige. De opvang van patiënten met spoedeisende klachten kun je op verschillende manieren regelen. De praktijkrichtlijn 'Opvang spoedgevallen buiten reguliere openingstijden' biedt je praktische handvatten om de opvang van spoed uit te besteden aan een spoedpraktijk óf juist zelf te organiseren en uit te voeren - al dan niet samen met praktijken in je buurt.

Alles over spoeddienst regelen