Kwaliteitskader orthodontische zorg op komst
Kwaliteit van orthodontische zorg
Patiënten hebben recht op goede zorg. Dat betekent niet alleen een juiste diagnose, maar ook een onderbouwd behandelplan met kostenoverzicht en een goede begeleiding. In een behandelplan dient een patiënt ook te worden gewezen op alternatieven en de bijbehorende voor- en nadelen. Deze ‘shared decisionmaking’ over de gehele behandelmogelijkheden is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitskader.
Kwaliteitskader orthodontische zorg
Het kwaliteitskader beschrijft de randvoorwaarden voor een verantwoorde uitvoering en organisatie van orthodontische zorg, waaronder ook alignerbehandeling. Het biedt richtlijnen voor indicatiestelling, diagnostiek, behandelplanning en monitoring om een voorspelbaar en stabiel eindresultaat te waarborgen en complicaties te voorkomen.
Wat zijn aligners?
Aligners zijn rond 2000 geïntroduceerd als een nieuwe behandelmethode binnen de orthodontie. Aligners zijn transparante hoesjes die op basis van 3D-scans of gebitsafdrukken ontworpen worden. Patiënten dragen een serie aligners gedurende 20 tot 22 uur per dag om tanden en kiezen stapsgewijs te verplaatsen. Hoewel aligners gebruiksvriendelijker en toegankelijker in toepassing zijn dan traditionele orthodontische apparatuur, blijft een correcte en veilige uitvoering van de behandeling essentieel. Het is dus van belang dat deze door orthodontisten of tandartsen wordt uitgevoerd.
Initiatiefnemers kwaliteitskader
Wij ontwikkelen dit kwaliteitskader samen met de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten (NVvO), de Vereniging van Tandartsen voor Orthodontie (VTvO) en de Dutch Aligner Society (DAS).
Voor wie is dit kwaliteitskader bedoeld?
Het kwaliteitskader maakt onderdeel uit van de professionele standaard voor iedereen die met aligners werkt. Het is dus niet alleen voor orthodontisten maar ook voor tandartsen die orthodontische behandelingen uitvoeren.
Vervolgtraject
Binnenkort wordt het concept kwaliteitskader beschikbaar gesteld voor commentaar. Wij zullen je hierover informeren, zodat je jouw feedback kunt geven.
Doel van het kwaliteitskader
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bepaalt dat zorgverleners ‘goede zorg’ moeten leveren. Bij het leveren van zorg dienen zorgverleners de voor hen geldende professionele standaard te volgen. Tot nu was er geen kwaliteitskader dat tot in detail beschrijft wat goede orthodontische zorg is. Als het Kwaliteitskader orthodontische zorg van kracht gaat, dan maakt het onderdeel uit van de professionele standaard voor mondzorgverleners die orthodontische zorg verlenen. En dat betekent dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) dit kader zal gaan betrekken bij het houden van toezicht op degenen die zich met orthodontische zorg bezighouden.