Do’s and don’ts bij verzekeringsvragen van patiënten
24 december 2019
1 minuut
Moet ik een aanvullende tandartsverzekering nemen? Heeft het zin om mijn verzekering aan te passen? Welke behandelingen worden eigenlijk vergoed? Tandartsen worden in deze periode overspoeld met vragen van patiënten over hun zorgverzekering. Wat mag je wel en niet zeggen?
Do’s bij verzekeringsvragen
- Geef objectieve en feitelijke informatie
- Wees eerlijk over het al dan niet hebben van een contract met een verzekeraar en de mogelijke gevolgen voor de patiënt
- Verwijs naar de zorgverzekeraar bij vragen over vergoedingen
- Gebruik het wachtkamermateriaal van de KNMT uit de campagne 'Verzekeren voor mondzorg?'
Don’ts bij verzekeringsvragen
- Patiënten waarschuwen om geen polis af te sluiten bij een bepaalde zorgverzekeraar
- Adviseren om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar
- Subjectieve of eenzijdige informatie geven over een zorgverzekeraar, bijvoorbeeld via posters in de wachtkamer of de praktijkwebsite