Aantal geslaagde bemiddelingen KNMT Klachtenservice gestegen

Danielle Brinkman
2 minuten
Image
De KNMT Klachtenservice heeft, vergeleken met 2023, vorig jaar meer klachten succesvol weten te behandelen. Het totale aantal klachten steeg ook. In meer dan driekwart van de gevallen weten de klachtenfunctionarissen een geslaagde bemiddeling tot stand te brengen tussen patiënt en behandelaar. De gemiddelde doorlooptijd van de klachtdossiers is vorig jaar significant korter geworden.

Ook meer adviesgesprekken in 2024 

In totaal ontving de KNMT Klachtenservice 797 aanvragen voor klachtbemiddeling in 2024, terwijl dat er in het jaar daarvoor 694 waren. Ruim driekwart van de klachten werd bemiddeld door een klachtenfunctionaris. Naast de bemiddelingsaanvragen werden middels een adviesgesprek met een adviseur ook klachten behandeld waarvan 10% uiteindelijk een bemiddelingstraject aanvroeg. Het totaal aantal adviesgesprekken steeg van 76 gesprekken in 2023 tot 134 gesprekken in 2024.

Pilot ‘informele klachtbehandeling' afgerond

De gesprekken met een adviseur klachten zijn onderdeel van de pilot 'informele klachtbehandeling'. Hierin krijgen patiënten de mogelijkheid aangeboden om bij onvrede eerst een adviesgesprek te hebben met een adviseur klachten van de KNMT Klachtenservice. Deze pilot - waarin de klachtenservice nauw samenwerkt met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) - is succesvol afgerond. Gesprekken met een adviseur klachten blijft hierdoor mogelijk.

Meeste klachten over tandheelkundige behandeling

De meeste klachten die de KNMT Klachtenservice ontving, gingen over de tandheelkundige behandeling (33%), gevolgd door communicatie en/of bejegening, taalproblematiek (31%), kosten en/of de rekening van de behandeling (22%) en overig (14%).

Zorgverleners geven klachtenservice voldoende

Het afgelopen jaar ontvingen de patiënt en de aangeklaagde zorgverlener na afronding van de bemiddeling een evaluatieformulier. Hierin gaf 86% van de aangeklaagde zorgverleners de klachtenservice een voldoende. Van de patiënten beoordeelde 74% de klachtenservice met een voldoende.

Zet klachtenregeling duidelijk op de website

Zorg dat de klachtenregeling van je praktijk gemakkelijk vindbaar is op de praktijkwebsite. Vermeld hier onder meer: 

  • Wie er in de praktijk verantwoordelijk is voor het aannemen en afhandelen van klachten;
  • Hoe deze collega bereikbaar is;
  • De mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de KNMT Klachtenservice;
  • Het bestaan van de Geschilleninstantie Mondzorg, waar men terecht kan als het echt niet lukt om samen tot een oplossing te komen. 

     

Uiteraard is het belangrijk dat de informatie juist en actueel is en dat eventuele links naar websites werken.