Zo jagen spookfacturen u geen angst meer aan
1. Bij twijfel over een factuur; check uw administratie
Ga na of er ooit een overeenkomst is gesloten die kan horen bij de factuur of acceptgiro. Vindt u niks, dan hoeft u ook niets te doen. Kijk eventueel op fraudehelpdesk.nl of u daar melding vindt van het bedrijf of de factuur of de e-mail of brief die u heeft gekregen.
2. Is er nooit eerder contact geweest met het bedrijf? Reageer dan niet
Negeer dan de rekening of acceptgiro en bewaar hem eventueel nog een tijd.
3. Ontvangt u een aanmaning? Betaal niet en schrijf een brief
Laat het bedrijf schriftelijk weten dat u niet gaat betalen, omdat er door u geen opdracht is verstrekt. Vraag in dezelfde brief om een kopie van de ondertekende opdrachtbevestiging. Zet onder de brief geen handtekening, om te voorkomen dat deze misbruikt wordt.
4. Heeft u al iets betaald? Dan is het lastig wat te doen
Dan is het heel moeilijk om nog iets te ondernemen, het kan zijn dat u daarmee heeft ingestemd met een overeenkomst. Controleer eventueel, als dat van toepassing is, of u op de website wordt genoemd of in de gids staat vermeld waar de factuur van is. Is dat niet het geval, dan kunt u in principe uw geld terugvorderen. Hiervoor is meestal een procedure bij de rechter nodig.
5. Gebruik nooit een handtekening in correspondentie
Om aan te geven dat u geen toekomstige facturen meer wilt, vertel het bedrijf dat zij uw gegevens moeten verwijderen. U bevestigt dat het beste eventueel schriftelijk, maar gebruik daarbij nooit een handtekening!
Doe mee aan de poll
Hebt u wel eens een spookfactuur gehad? Laat het weten via de poll op Facebook.