Zo jagen spookfacturen je geen angst meer aan
1. Bij twijfel over een factuur; check je administratie
Ga na of er ooit een overeenkomst is gesloten die kan horen bij de factuur of acceptgiro. Vind je niks, dan hoef je ook niets te doen. Kijk eventueel op fraudehelpdesk.nl of je daar melding vindt van het bedrijf of de factuur of de e-mail of brief die je hebt gekregen.
2. Is er nooit eerder contact geweest met het bedrijf? Reageer dan niet
Negeer dan de rekening of acceptgiro en bewaar hem eventueel nog een tijd.
3. Ontvang je een aanmaning? Betaal niet en schrijf een brief
Laat het bedrijf schriftelijk weten dat je niet gaat betalen, omdat er door jou geen opdracht is verstrekt. Vraag in dezelfde brief om een kopie van de ondertekende opdrachtbevestiging. Zet onder de brief geen handtekening, om te voorkomen dat deze misbruikt wordt.
4. Heb je al iets betaald? Dan is het lastig wat te doen
Als je al iets betaald hebt, dan is het heel moeilijk om nog iets te ondernemen, het kan zijn dat je daarmee heeft ingestemd met een overeenkomst. Controleer eventueel, als dat van toepassing is, of je op de website van de partij van wie je een rekening hebt gekregen wordt genoemd of in de gids staat vermeld waar de factuur van is. Is dat niet het geval, dan kun je in principe jouw geld terugvorderen. Hiervoor is meestal een procedure bij de rechter nodig.
5. Gebruik nooit een handtekening in correspondentie
Om aan te geven dat je geen toekomstige facturen meer wilt, vertel je het bedrijf dat zij jouw gegevens moeten verwijderen. Je bevestigt dat het beste eventueel schriftelijk, maar gebruik daarbij nooit een handtekening!