Twijfel je aan het werk van je voorganger? 5 stappen die je kunt nemen
24 september 2018
1 minuut
Bij tijd en wijle zien tandartsen nieuwe patiënten bij wie ze twijfelen aan het werk van hun voorganger. Pas echter op voor overhaaste conclusies, dan voorkom je enerzijds dat je patiënten onnodig ongerust maakt en anderzijds dat je collega's ten onrechte in een kwaad daglicht stelt. Welke stappen kun je nemen?
We hebben 5 tips om te voorkomen dat patiënten zich ten onrechte zorgen gaan maken over hun 'oude' tandarts. En hoe je ze kunt helpen als er wél iets aan de hand is.
5 tips
- Wees voorzichtig met het geven van (waarde)oordelen over het werk van een vorige tandarts. Vertel jouw patiënt wat je feitelijk constateert.
- Betrek je constateringen niet meteen op het werk van de vorige tandarts. Bedenk dat er ook een andere oorzaak kan zijn.
- Zie je iets in de mond dat je zorgen baart? Oordeel niet meteen maar stel vragen: neem even contact op met de vorige tandarts en overleg.
- Twijfelt een patiënt over het werk van een collega, adviseer hem dan in contact te treden met deze collega, ongeacht jouw eigen oordeel. Leg uit wat de rechten van de patiënt zijn.
- Is er inderdaad naar jouw oordeel reden tot klagen over de vorige tandarts, informeer je patiënt dan over de mogelijkheden (praat met de tandarts, neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt en/of dien een klacht in). Jouw oordeel kan dan betrokken worden bij de vervolgstappen.