Patiënt erg tevreden over de tandarts
Maar 2% van de respondenten in het onderzoek geeft de eigen tandarts een cijfer lager dan 6. En meer dan 10% van de respondenten geeft zelfs een 10. Hendrike van Drie, waarnemend voorzitter van de KNMT: ‘Ik ben erg blij met deze cijfers. Het geeft aan dat patiënten zich bij hun tandarts, die ze vaak meerdere keren per jaar zien, in zeer vertrouwde handen weten. Dat laat onverlet dat er zaken zijn waarvan onze patiënten vinden dat die nog beter kunnen; daar gaan we dan ook aan werken.’
Uit het onderzoek van de NPCF komen ook verbeterpunten naar voren. Al zijn de meeste patiënten erg tevreden over de informatievoorziening bij de tandarts, toch zijn er punten die tandartsen en mondhygiënisten kunnen verbeteren. Zo geeft bij de helft van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro geen prijsopgave aan de patiënt. ‘Het is echter wettelijk verplicht die aan te bieden’, vertelt Van Drie, ‘we gaan onze leden daar nogmaals uitdrukkelijk op wijzen.’ Patiënten die wel een offerte krijgen vinden die overigens in 93% van de gevallen duidelijk. Ook de rekening die patiënten krijgen vinden ze in overgrote meerderheid (89%) duidelijk.
Patiënten die aangeven bij een behandeling informatie te hebben gemist (40%), geven aan dat ze graag meer overleg wilden over de kosten, de voor- en nadelen van behandelingen en over alternatieven.
Patiënten die van tandarts wisselen geven aan soms met onverwachte behandelingen te worden geconfronteerd. Dat komt deels door verschil van aanpak tussen tandartsen onderling; voor mondproblemen zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk. Van Drie: ‘De oprichting van een richtlijneninstituut voor de mondzorg gaat deze behandelvariatie tussen tandartsen verkleinen. In richtlijnen wordt vastgelegd wat de best bewezen behandeling is.’
De NPCF constateert dat lager opgeleiden minder vaak de tandarts bezoeken dan hoger opgeleiden. Ook wijst de NPCF erop dat ook kwetsbare mensen steeds langer thuis blijven wonen. Dat betekent dat zorgverleners extra alert moeten zijn op de mondzorg bij kwetsbare ouderen. De KNMT herkent de problematiek bij ouderen en sociaal-economisch zwakkere groepen en steekt daarom veel energie in het aankaarten en helpen oplossen van deze knelpunten.
Lees het Rapport meldactie ‘Mondzorg’ (pdf, 1,21 MB)
Naar Allesoverhetgebit.nl, de mondzorgwebsite voor patiënten, van tandartsen.