Geslaagde kickoff campagne ‘Een gezond gebit is kinderspel!’

Karel Gosselink
2 minuten
De mondzorg in actie voor een mondgezonde generatie
De kickoff van de campagne ‘Een gezond gebit is kinderspel!’ heeft veel Nederlanders bereikt. De actie kon op veel bijval rekenen in de media en op social media, én op veel plekken in het land werden posters verspreid en opgehangen. De KNMT bedankt alle jeugdartsen, voedselbanken, tandartsen, mondhygiënisten, assistenten en alle anderen die de start van de campagne hebben ondersteund.

Massaal gelezen en gedeeld op de socials

De berichten over de campagne op de social media  van de KNMT en Allesoverhetgebit.nl werden massaal gelezen en honderden keren gedeeld. Topscorer was het Facebook-bericht met zes tips voor een gezonde kindermond op zaterdag 20 maart, die alleen al ruim 11.000 personen bereikte. Daarnaast was er ook veel betrokkenheid voor de campagne op Linkedin, Twitter en Instagram.

Knipsels campagne kinderspel

15 mega-reclamezuilen en billboards

Veel verschillende media besteedden aandacht aan de campagne, zoals de Telegraafhet consumentenplatform AVROTROS Radar, de medische publiekswebsite Meer over Medisch en het kennisplatform voor jonge kinderen Vroeg.

Eveneens was in de campagneweek van 15 tot en met 20 maart de slogan ‘Een gezond gebit is kinderspel!’ te zien op 15 mega-reclamezuilen en billboards verspreid door heel Nederland. Die hebben naar schatting zo’n drie miljoen mensen bereikt.

Posters ook naar voedselbanken en jeugdartsen

Verder werden de posters met de zes tips voor een gezonde kindermond ruim verspreid. Dat begon vorig jaar al toen alle KNMT-leden de poster bij het NT ontvingen en de jeugdartsen bij hun eigen magazine JA! Daarbovenop werden in de afgelopen weken nog enkele honderden posters bijbesteld en verstuurd door de KNMT. Deze gingen onder meer naar alle 171 voedselbanken in Nederland, zo’n 50 organisaties voor jeugdgezondheidszorg en naar mondzorgpraktijken.

Reclamezuilen met de Kinderspel-campagne

Educatieve test al 2.400 keer gedaan

Dat veel mensen de campagne opmerkten, leidde ertoe dat de test over de basisregels voor een gezond gebit op Allesoverhetgebit.nl zo’n 2.400 keer werd ingevuld. Deze educatieve test blijft op de website staan, zodat ouders hem in kunnen blijven vullen.

Op basis van de inzet van de verschillende middelen en mediakanalen is de verwachting dat een grote groep Nederlandse ouders de tips voor een gezonde kindermond al heeft gezien. Maar daar blijft het niet bij. De bedoeling is dat de campagne langere tijd doorgaat, zodat de boodschap voor een gezonde kindermond verspreid blijft worden.

Campagne gaat door: doe mee!

De KNMT hoopt ook de komende tijd op mondzorgverleners, de jeugdgezondheidszorg, voedselbanken en anderen te mogen rekenen om de campagne actief te blijven steunen. De vereniging wil er met de campagne aan bijdragen dat er een mondgezonde generatie opgroeit. Gaatjes voorkomen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, zolang je je maar een paar regels houdt. Vandaar het campagnethema: ‘Een gezond gebit is kinderspel!’

Campagnemateriaal bestellen/downloaden? Kijk op knmt.nl/kinderspel.