Geen privacyzorgen om overdracht patiëntendossiers bij praktijkovername
Dat is het geval omdat als dit wél verplicht zou zijn er negatieve gevolgen zouden kunnen zijn voor de continuïteit van zorg. Want, bij het uitblijven van een expliciete toestemming zou een groot deel van de patiënten bij de overdracht van hun dossier naar een andere praktijk of instelling, geen zorgverlener meer hebben. Daarnaast zou in zo’n situatie medische informatie over de patiënt, zoals uitslagen van onderzoeken en rapportages, kunnen gaan ‘zweven’.
De gebruikelijke handelwijze – informeren over overdracht en gelegenheid geven voor bezwaar – is wel in lijn met de privacyregels én het beroepsgeheim.
Bezwaar binnen redelijke termijn door patiënt
Concreet betekent dit dat zorgverleners die hun praktijk overdragen, hun patiënten daarover moeten informeren en ze laten weten dat hun dossier aan de opvolger wordt overhandigd, zodat deze in staat is de zorg te continueren. Patiënten moeten wel in staat worden gesteld hiertegen binnen een redelijke termijn bezwaar te kunnen maken. Bijvoorbeeld 4 weken na de kennisgeving, of 6 tot 8 weken in de vakantieperiode.
Daarna aan opvolger overdragen
Als de bezwaartermijn zonder reactie is verstreken, kunnen de dossiers aan de opvolger worden overgedragen.
Toegang tot het patiëntendossier op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens