Campagne 'Tand eruit? Tand erin!' neemt hoge vlucht

Evert Berkel
2 minuten
Campagne Tand eruit
De poster ‘Tand eruit? Tand erin!’ hangt twee weken na de lancering van de publiekscampagne van de KNMT en NVvE niet alleen in tandartspraktijken maar ook al op scholen en sportclubs. Ook was er grootscheepse aandacht in diverse (landelijke) media.

Het begin van het schooljaar was het uitgelezen moment om speciale aandacht te vragen voor avulsie. Want het kan zo maar gebeuren dat een kind op het schoolplein, tijdens het buitenspelen of op het sportveld een tand verliest.

Korte, krachtige boodschap

Omdat ouders, verzorgers en sporttrainers niet weten wat ze moeten doen als een kind een tand uit zijn mond valt, is er gekozen voor een korte, krachtige boodschap: spoel de tand af, plaats die terug en ga in plaats van naar de spoedeisende hulp of huisarts direct naar de tandarts.

Informatie ook in wachtkamers

De poster die deze boodschap uitdraagt is naar alle KNMT-leden verstuurd met het verzoek die op te hangen in de praktijk om zo hun patiënten te attenderen op dit tandtrauma. Ook wordt de poster getoond op wachtkamerschermen.

Poster gratis te downloaden

En het werkt: op de Allesoverhetgebit.nl, de voorlichtingssite van de KNMT, wordt de gratis A3-poster veelvuldig gedownload. Ook door patiënten die ze zelf op scholen en sportclubs ophangen.

Campagne Tand eruit? Tand erin!

Spontane acties van tandartsen

Maar tandartsen doen meer. Zo haalde Brenda ten Have van Tand-wiel Jeugdtandverzorging bij de KNMT 60 posters op om die te verspreiden onder scholen en instellingen waarmee de Utrechtse praktijk samenwerkt.

Speciale rolbanner

Tandarts Jan-Herman Oort uit Voorhout neemt de speciaal ontworpen rolbanner mee naar de lokale hockeyclub, waar hij de sporters gaat vertellen over de drie stappen die direct ondernomen moeten worden bij avulsie om ergere schade te voorkomen en het blijvend element te kunnen behouden. 

KNMT waardeert inspanningen tandartsen

De KNMT is blij dat de landelijke campagne nu al zo goed is ontvangen en stelt alle inspanningen van de collega’s om de boodschap zo breed mogelijk uit te dragen zeer op prijs. “Wij als beroepsorganisatie zullen dit ook blijven doen, want er staan steeds weer nieuwe trainers langs de sportvelden en er komen steeds weer nieuwe ouders bij.”