99 meldingen over mondzorg bij tuchtklachtfunctionarissen in 2023
Specifiek aandacht voor mondzorg
In het jaarverslag 2023 van de tuchtklachtfunctionarissen is er specifiek aandacht voor de mondzorg. Hieronder vallen tandartsen (inclusief alle differentiaties), tandarts-docenten, BIG-geregistreerde mondhygiënisten en orthodontisten. Kaakchirurgen zijn meegeteld bij de medisch specialisten. In totaal ontvingen de tuchtklachtfunctionarissen 99 meldingen over de mondzorg. In 98 gevallen ging het om een tandarts en in 1 geval een mondhygiënist. Van deze meldingen zijn 46 tuchtklachten ingediend bij de tuchtcolleges.
Toename meldingen over de zorg
Het aantal meldingen over de zorg bij de klachtenfunctionarissen is gestaag toegenomen de afgelopen jaren, blijkt verder uit het jaarverslag. Waren er in 2019 nog 922 meldingen, in 2023 was dit aantal gestegen tot 2.202, meer dan een verdubbeling in 5 jaar tijd. De verwachting is dat het aantal meldingen in de toekomst verder zal stijgen. De meeste meldingen (1.139 stuks) gingen over artsen, daarna volgden gezondheidszorgpsychologen met 103 meldingen en tandartsen met 98 meldingen. De mondhygiënist stond op de laatste plaats met 1 melding.
Wat doet een tuchtklachtfunctionaris?
Mensen met klachten over de zorg kunnen contact opnemen met een aan een RTG verbonden tuchtklachtfunctionaris.
Deze functionaris geeft per telefoon, e-mail of post informatie die is afgestemd op de aard van de melding.
Daarnaast gaan tuchtklachtfunctionarissen aan de slag om een melding zo nodig te de-escaleren en te onderzoeken of de melding een tuchtklacht kan worden.
Ook geeft de functionaris patiënten ondersteuning en advies bij het opstellen en formuleren van klaagschriften, en zorgverleners bij beroepschriften. Voor de tandartsen zijn in totaal 7 klaag- of beroepschriften ter advisering voorgelegd aan de tuchtklachtfunctionarissen.
Omdat veel mensen niet weten waarvoor het tuchtrecht is bedoeld, komen er heel verschillende meldingen binnen bij de tuchtklachtfunctionarissen. Niet iedereen heeft een concrete klacht en veel mensen zijn zoekende naar informatie over de afhandeling van hun problemen in de zorg. Vaak is er sprake van onvrede bij de melder en blijkt de eerste melding beter te passen bij een klachtenfunctionaris of een klachtenonderzoekscommissie van de Wkkgz in plaats van bij het tuchtrecht.
Meldingen komen vaak 'verhit' binnen na een consult met een zorgverlener. Soms eist men een schadevergoeding, waarvoor het tuchtrecht echter niet is bedoeld. Of men heeft een acute klacht en wil meteen een oplossing voor een zorgprobleem (verwijsbrief, recept, CT-scan). Ook komen er klachten binnen over een zorgorganisatie als geheel of over organisaties die indirect bij de zorg zijn betrokken.
Melders verwachten in veel gevallen een snelle afwikkeling van hun klachten, terwijl een tuchtklachtprocedure gemiddeld 8 maanden duurt.
Lees meer over het tuchtrecht en tuchtklachtfunctionarissen
Verschil klachtenfunctionaris en tuchtklachtfunctionaris
Een klachtenfunctionaris kan benaderd worden als een patiënt een klacht heeft over een zorgverlener, die niet BIG-geregistreerd hoeft te zijn. Op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet elke zorgverlener beschikken over een klachtenregeling en een klachtenfunctionaris, die kan bemiddelen tussen patiënt en zorgverlener. Dit is onder meer geregeld via de KNMT Klachtenservice.
Een tuchtklachtfunctionaris werkt specifiek voor het RTG en helpt mensen die een klacht willen indienen over het handelen van een BIG-geregistreerde zorgverlener bij het tuchtcollege. De functionaris kan de klager helpen bij de formulering en onderbouwing van de klacht en geeft advies of de klacht op de juiste plek is bij het RTG.
Een patiënt kan een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris, maar kan ook rechtstreeks naar de tuchtklachtfunctionaris van het tuchtcollege gaan. Het is dus niet verplicht om eerst een klacht bij de klachtenfunctionaris in te dienen.