Patiëntencommunicatie: vraag en antwoord

Communiceren met je patiënt over de voorgestelde cosmetische behandeling(en) is essentieel. De veelgestelde vragen over patiëntencommunicatie, transparantie en bedenktijd hebben we hieronder voor je beantwoord.

Is er een soort 'minimaal geüniformiseerde' bijsluiter die je aan je patiënt kan geven?

Ja, die is al beschikbaar in de vorm van een checklist. Aan de hand van deze checklist controleert de patiënt of die alle informatie heeft gehad én begrepen. Je geeft de checklist tijdens het eerste consult aan de patiënt.

Als je meedoet met het experiment, dan ontvang je van ons gedrukte exemplaren van de checklist.

Geldt er voor non prep facings ook een week bedenktijd?

Nee, want in het Kwaliteitskader Cosmetische Kader staat: voor een invasieve cosmetische mondzorgbehandeling waarbij gezond tandweefsel van meerdere tanden wordt opgeofferd geldt een verplichte bedenktijd van een week.

Als mijn patiënt naar een andere tandarts gaat voor een cosmetische behandeling, bij wie ligt de verantwoordelijkheid dan?

Bij de patiënt, waarbij de verantwoordelijkheid van de eventuele behandeling en de daaruit volgende complicaties ook bij de andere tandarts liggen.

Hoe leg je de patiënt uit dat de tarieven voor facings hoger liggen dan elders?

Ter ondersteuning van het gesprek kan je een folder over de behandeling of de informatie op je eigen website gebruiken. Een facing kan op heel veel verschillende manieren worden uitgevoerd met zaken zoals een fotostudio, verschillende try-ins tot en met zelf een videoshoot. Je moet kunnen uitleggen wat maakt dat er sprake is van cosmetische zorg en waarom de prestatie afwijkt van het reguliere kader.

Kan je meedoen aan het experiment als je geen website hebt?

Nee, want dan kan je niet voldoen aan de transparantievoorschriften uit de regeling van het experiment.

Heb je nog geen praktijkwebsite, maar wil je die wel opzetten? Als lid van de KNMT profiteer je van aantrekkelijke korting bij onze partners Pharmeon en Controlsite.