Filters

Vraag en antwoord coronavirus

Hier vind je een overzicht van de meest gestelde vragen en de antwoorden van mondzorgverleners over de coronacrisis. We beantwoorden zowel vragen over de zorg, arbeidsrechtelijke- en personeelszaken als financiële maatregelen.

Laatste update: 18 mei 2021

Vragen over zorgverlening

De antwoorden op de vragen over zorgverlening zijn gegeven door de Commissie Leidraad Mondzorg Corona (CLMC), tenzij anders aangegeven.

Printversie FAQ Leidraad (pdf)

Vragen over personeelszaken

De antwoorden zijn gegeven door de KNMT.

Vragen over financiële compensatieregelingen

De antwoorden zijn gegeven door de KNMT.

Vraag en antwoord (algemeen)

De antwoorden op onderstaande vragen zijn gegeven door de KNMT.

Mag ik bezoekers en patiënten wel vragen om een mondkapje te dragen?

Ja, je mag bezoekers en patiënten wel vragen om een mondkapje te dragen, bijvoorbeeld als zij in de wachtkamer plaatsnemen. Laat de bezoekers dan voor het bezoek weten dat je dit op prijs stelt. 

Mag ik bezoekers en patiënten weigeren die geen mondkapje willen dragen?

Nee, patiënten mogen niet geweigerd worden als zij geen mondkapje (willen) dragen, daarvoor ontbreekt een juridische grondslag. Het onderschrijven van dit advies heeft daar geen invloed op.

Moet de praktijk de patiënten informeren bij een positieve COVID-19 test van een van de medewerkers?

Nee, bij een bevestigde patiënt met COVID-19 voert de GGD bron- en contactonderzoek uit. De GGD initieert het contactonderzoek zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen 24 uur nadat een melding van een patiënt met (laboratorium)bevestigde COVID-19 is ontvangen. Snelle melding bij GGD door laboratorium en behandelend arts, inclusief contactgegevens, is essentieel voor de start van een bron- en contactonderzoek. 

Ik beschik niet over de beschermingsmiddelen die ik volgens de Leidraad Mondzorg Corona moet gebruiken. Hoe kom ik daar aan?

Navraag door de KNMT leert dat de voorraden bij de dentale depots variëren: de ene keer zijn er tekorten aan persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), de andere keer niet. Dit is afhankelijk van de aanvoer en van de ordergroottes. De depots zien dat er gemiddeld genomen grotere orders worden gedaan. Veel depots stellen een maximum aan het per keer te bestellen aantallen persoonlijke beschermingsmiddelen om zo veel mogelijk klanten te kunnen bedienen. Houd de websites van de leveranciers in de gaten voor de actuele stand van zaken. Zorginstellingen en zorgprofessionals kunnen persoonlijke beschermingsmiddelen tegen het coronavirus aanvragen bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH). Zo ook de reguliere mondzorg. Voor vragen over aansluiting of bestellingen, kunt u contact opnemen met met Mediq (088-8889404). U kunt ook gebruikmaken van Hulptroepen.nu, een initiatief ten behoeve van kleinere zorgverleners.

Hoe lang moet patient klachtenvrij zijn voordat ik diegene in mijn praktijk kan behandelen?

Gebruik het stroomdiagram voor triage van patiënten uit de Leidraad Mondzorg Corona om antwoord te krijgen op de vraag wie je wel en niet kunt behandelen.

Hoe kan ik stress de baas blijven in deze moeilijke tijd?

Bekijk de tips en trics voor tandartsen en hun collega's om juist nu mentaal gezond te blijven 

Heeft een tandarts een meldplicht naar de patiënt toe als de tandarts corona gehad heeft en patiënten wil gaan behandelen? 

Nee, je bent de patiënt niet verplicht te melden dat je besmet bent geweest met het coronavirus.

Ik heb het coronavirus gehad, kan ik nu weer alle behandelingen hervatten?

Nee, je kan niet álle behandelingen weer hervatten bij álle patiënten, maar wel die behandelingen aan die patiëntgroepen uit de Leidraad Mondzorg Corona.

Ik heb het coronavirus gehad, kan ik nu ook coronapatiënten met spoed behandelen?

Nee, dat kan niet. Dezelfde regels gelden zoals voor alle andere beroepsgenoten. Heeft de patiënt symptomen van het coronavirus dan kan behandeling niet in de eigen praktijk (zie triage). Andere patiënten en/ of medewerkers kunnen anders besmet worden.

Moet ik speciale FFP2-mondkapjes gebruiken bij het behandelen van niet-coronapatiënten?

Nee, een chirurgisch mondneusmasker, type IIR, volstaat bij het behandelen bij patiënten zonder coronabesmetting, naast de gebruikelijke beschermingsmiddelen. Volg de richtlijn Infectiepreventie en neem de aanvullende maatregelen uit de Leidraad Mondzorg Corona in acht

Ik twijfel of een patiënt die voor een (spoed)behandeling komt het coronavirus bij zich draagt. Wat moet ik doen?

Gebruik de triage uit de Leidraad Mondzorg Corona om antwoord te krijgen op de vraag wie je wel en niet kunt behandelen. Twijfel je als de patiënt zich in de praktijk meldt, overleg dan met de patiënt en stel de behandeling uit.

Ik ben positief getest op het coronavirus. Wanneer kan ik weer aan het werk?

De richtlijn van de RIVM voor zorgmedewerkers met het coronavirus is: thuisblijven tot minimaal 7 dagen na de start van de symptomen, en je mag pas weer werken als je EN 48 uur koortsvrij EN ten minste 24 uur symptoomvrij. Klachtenvrij betekent dat je niet meer hoest en geen koorts meer hebt.

Mag hetzelfde mondmasker bij meer dan 1 patiënt gedragen worden? 

Alleen voor families waarvan gezinsleden direct achter elkaar gezien worden voor uitsluitend een PMO, kan volgens de Leidraad Mondzorg Corona in deze uitzonderlijke situatie en in afwijking met de richtlijn Infectiepreventie één en hetzelfde chirurgisch mondneusmasker gebruikt worden (zonder deze aan te raken of af te doen). Vervang het neusmondmasker altijd als het vochtig of vuil is. Noteer en motiveer het afwijken van de richtlijn infectiepreventie in het patiëntendossier. 

Wat is het beleid bij mobiele mondzorg bij kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen en gehandicapten?

In het algemeen wordt mensen dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken. Hier dient de afweging gemaakt te worden welk risico de kwetsbare doelgroep loopt bij mobiele mondzorg. Is een van de mondzorgverleners verkouden (maar zonder koorts) ga dan na of de afspraak verzet kan worden in overleg met de patiënt.

Hoe informeer ik patiënten over hygiënemaatregelen in de praktijk?

Maak gebruik van de speciale posters en andere materialen om uw patiënten te wijzen op coronamaatregelen in uw praktijk.

Is je vraag nog niet beantwoord?

KNMT-leden kunnen met overige vragen kun je terecht bij team Ledenservice van de KNMT. 

  • Stel je vragen via e-mail
  • of WhatsApp via tel. 030 - 60 76 203
  • of bel tel. 030 - 60 76 380

KNMT Ledenservice is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 - 17.00 uur.

Disclaimer
De KNMT besteedt veel aandacht aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie over het coronavirus. De ontwikkelingen gaan soms sneller dan de KNMT kan vertalen naar de gevolgen voor jou en je team. De KNMT spant zich er uiteraard voor in om de website zo actueel als mogelijk te houden. Je kunt echter geen rechten ontlenen aan de informatie op deze pagina.

Total votes: 246