facebook

Stress voorkomen en je veerkracht behouden tijdens de coronacrisis: 6 tips voor tandartsen

Laura van Paesschen II
3 minuten
Relax coronacrisis
Zorgen over de financiële situatie van de praktijk, over je personeel en over je patiënten. Grote kans dat je er sinds de coronacrisis last van hebt. Veel mensen vinden het lastig om te gaan met verandering. Hoe kun je als tandarts het beste met stress en die verandering omgaan en hoe zorg je ervoor dat je je veerkracht behoudt? Tandarts en coach Sara Setodeh geeft 6 tips.

1. Ga na waar je weerstand voelt en erken dit gevoel

Als je gewend bent om controle te hebben en ineens heb je die niet meer, is de vraag hoe je omgaat met veranderingen waarop je geen invloed  hebt. Wat valt binnen je controle en wat niet? Maak daar onderscheid in en accepteer de weerstand die je voelt .Weerstand voel je vooral in je lijf, bijvoorbeeld als je adem blokkeert. Je kunt het ook merken in het feit dat je vastloopt. Bij anderen uit het zich weer in spanning op de borst of je voelt het in je buik. Weerstand zorgt voor stress.  Het is belangrijk er niet van weg te lopen, dan kan voor nog meer stress zorgen.

2. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Dit kan je helpen je hoofd leeg te maken. Fanatiek sporten is niet per se nodig, je kunt ook even een stukje gaan wandelen. Dit zijn momenten van ontspanning en ontlading. Je kunt ook je rust pakken door te mediteren, naar je favoriete muziek te luisteren of naar een podcast. Ga bij jezelf na waaraan je behoefte hebt.

3. Ga na welke emotie je voelt

Wat bij de een onder stress valt, voelt bij de ander niet zo. Mensen zeggen vaak: ‘Dat was een stressvolle dag’, maar wat zegt dat eigenlijk? Het is belangrijk om na te gaan welke emotie je die dag hebt ervaren. Dat kan irritatie zijn, verdriet of een opgejaagd gevoel. We zijn geneigd om verschillende emoties onder stress te scharen, waardoor je niet helder naar de dag kunt kijken.

4. Denk positief

Door emoties te nuanceren kun je proberen er toch iets positiefs in te zien. Zo train je ook je brein. Bijvoorbeeld: ‘Doordat ik opgejaagd was door een patiënt, heb ik uiteindelijk wel sneller kunnen werken.’ Zo kijk je er anders naar en is het niet alleen maar negativiteit wat de klok slaat.

5. Praat met mensen die je positieve energie geven

Dat kan je partner zijn, familieleden of vrienden, maar ook collega’s. Behalve als deze mensen alleen maar negatief praten, dat helpt niet. Het kan fijn zijn om even je hart te luchten, je hoeft het niet altijd alleen te doen. Zeker als zorgverlener draag je een grote verantwoordelijkheid.

6. Zoek hulp als je daar behoefte aan hebt

Bijvoorbeeld bij een coach met wie je een klik hebt. Het is belangrijk dat je je veilig en vertrouwd voelt bij iemand. Om me heen zie ik dat veel mensen te lang wachten met hulp zoeken. Coaching werkt ook preventief: voordat je vastloopt en een burn-out krijgt kun je al gesprekken met een coach hebben. Op het moment dat je merkt dat je geen rust meer hebt en geleefd wordt in plaats van dat je aan het leven bent, is het eigenlijk al te laat. Wacht hier dus niet te lang mee.

Tips van anderen