KNMT lanceert RI&E-manager

14 oktober 2019
Waarschuwing, natte vloer!

Meer dan driekwart van de tandartsen vindt dat ze te veel tijd kwijt is aan de wettelijk verplichte Risico-Inventarisatie en – Evaluatie, zo bleek in het antibureaucratieproject '(Ont)regel de zorg'. Om het uitvoeren ervan simpeler te maken en zo tijd te besparen lanceert de KNMT een online RI&E-manager.

 

Deze inhoud is geblokkeerd door uw cookie voorkeuren.

 

In een RI&E brengen werkgevers – zoals praktijkhoudende tandartsen – de werkgerelateerde risico’s in kaart. Op basis van de RI&E wordt er vervolgens een plan van aanpak gemaakt om risico’s te voorkomen of aan te pakken. Daarmee borgen praktijken een  veilige werkomgeving en bevorderen ze dat medewerkers gezond blijven.

De nieuwe tool is eenvoudiger en sneller

De RI&E-manager van de KNMT vervangt de oude RI&E-tool. De nieuwe tool is tijdbesparend door de eenvoudiger bediening en de ingekorte vragenlijst. Na het doorlopen van de vragenlijst wordt automatisch een plan van aanpak met verbetermaatregelen gegenereerd. 

Besparing van € 1000,- per praktijk

Omdat de RI&E officieel erkend is door de overheid en de vakbonden hoeven tandartspraktijken die de RI&E-manager van de KNMT te gebruiken en minder dan 25 werknemers hebben hun RIE en plan van aanpak niet te laten toetsen door een externe arbodeskundige. Dat levert praktijken een besparing op van zo’n € 1000,- .

Inbegrepen in de KNMT-praktijkmodule

Het gebruik van de RI&E-manager is onderdeel van de KNMT-praktijkmodule en daarmee kosteloos voor praktijkhoudende KNMT-leden. Niet-leden betalen eenmalig €599,-.

Feit of fabel: een RI&E voer je elk jaar uit

Dit is een fabel. U voert een RI&E uit:

  • als u nieuwe werkmethoden invoert;
  • de werkomstandigheden veranderen;
  • of als u technische innovaties doorvoert.

Het is dus onjuist dat een RI&E elk jaar moet worden uitgevoerd.

Alles over de RI&E-manager 

Total votes: 22

0 reacties op KNMT lanceert RI&E-manager