facebook

Henk Donker: ‘Sommige gesprekken laten mij niet onberoerd’

Profile picture for user Evert Berkel
Evert
Berkel
3 minuten
Henk Donker
In 'coronatijd' leven bij KNMT-leden veel inhoudelijke vragen die niet altijd door de afdeling Ledenservice kunnen worden beantwoord. Dus is een ‘telefonisch spreekuur’ in het leven geroepen: op woensdagmiddag staan vice-voorzitter/penningmeester Henk Donker en voorzitter Wolter Brands leden te woord. De eerste vertelt over zijn ervaringen.

‘Krijgen alle tandartsen een vergoeding, hoe zit het met de NOW-regeling, waar betaal ik mijn medewerkers van?’ Nadat de mondzorgkoepels hun leden adviseerden voorlopig alleen nog spoedgevallen te behandelen, werd de afdeling Ledenservice van de KNMT overstelpt met vragen. Er was toen inderdaad nog heel veel onduidelijk, beaamt penningmeester en vice-voorzitter Henk Donker. “Veel vragen dus, maar de KNMT kreeg bijvoorbeeld ook te maken met verontwaardigde leden die het advies absoluut niet begrepen. Dan heb je het over bestuurlijk beleid, dus hebben we afgesproken die leden persoonlijk te woord te staan.”

Tientallen bellende leden

De eerste middagen dat de telefonische helpdesk actief was, kregen Donker en Brands tientallen leden aan de lijn. “Collega’s weten je ook makkelijk te vinden als je, net als ik, al meer dan veertig jaar in het vak zit en veel functies hebt bekleed”, zegt Donker. “In het begin waren het merendeels praktijkhouders die zich - soms mopperend of oprecht boos - afvroegen of ze wel echt dicht moesten. Dan leg je uit dat we alleen het advies hebben gegeven om te sluiten, maar dat het verstandig was het zekere voor het onzekere te nemen en alleen nog spoedklachten te behandelen. Dit mede gebaseerd op de ervaringen van tandartsen uit Brabant waar het kort na carnaval volledig uit de hand dreigde te lopen. En dat terwijl er nog geen protocol was, nog niets geregeld voor de financiële consequenties, niets.”

Een maand uitzingen

De derde week was duidelijk dat inmiddels alle geledingen uit het ledenbestand de telefonische helpdesk wisten te vinden. Jong, oud, tandarts-specialisten, zelfstandigen, zzp’ers… Donker: “En ieder met zijn eigen specifieke vragen. Ik sprak een zzp’er die vroeg: ‘Ik ben door de praktijk waar ik werkte naar huis gestuurd, mag ik nu wel elders aan de slag?’ En bijna wanhopige jonge tandartsen die net een praktijk waren gestart en tot over hun oren in de schulden zaten. Als voor hen niet snel een financieel vangnet zou zijn geregeld, was hun hele droom van een eigen praktijk alweer weg. Maar ook megagrote praktijken belden. Ik sprak een praktijkhouder die in zeven vestigingen 85 mensen had werken. Die zei: ‘Ik kan het wel een maand uitzingen tot er een financiële oplossing is, maar daarna kan ik de salarispost echt niet meer ophoesten.’ Realiseer je, dan staan er gewoon 85 man op straat.”

Helpende hand bieden

Sommige gesprekken laten Donker niet helemaal onberoerd, zegt hij. “Uit het diepst van mijn hart, ik vind het niet meer dan normaal dat ik met al mijn ervaring collega’s een helpende hand bied. Het is toch diep triest dat een jonge vrouw die haar nek uitsteekt en een eigen praktijk ambieert, al heel snel weer de handdoek zou moeten werpen. Dat is verschrikkelijk, daar moet je je honderd procent voor inzetten. En gelukkig hebben we dat ook kunnen doen.

Complimenten van leden

De KNMT-penningmeester is blij dat het gros van de leden, na de eerste onzekere periode, inmiddels inziet hoeveel werk er door de KNMT en haar bureau is verzet. “Het doet me goed dat ik daar nu dagelijks van leden complimenten over krijg. Het aantal telefoontjes loopt nu overigens duidelijk terug, dat wel. Dat neemt niet weg dat zo’n spreekuur van mij mag worden gehandhaafd als de crisis achter de rug is. We zijn een ledenorganisatie, die service moeten we als bestuur gewoon bieden. Maar dan liefst wel in een andere vorm. Dat leden die ons willen spreken dat aangeven, waarna ze worden teruggebeld, zoiets. Dat werkt voor ons gewoon wat makkelijker.”

(Dit is een verkorte versie van een artikel dat in het NT van mei is verschenen.)