facebook

Coronacrisis extra spannend voor startende praktijkhouders

Evert Berkel
6 minuten
starters
Ga er maar aan staan: ben je net begonnen met je eigen mondzorg- of orthodontiepraktijk, breekt het coronavirus uit in Nederland, met alle gevolgen van dien. Het NT vroeg de 3 startende praktijkhouders Jeffrey Knip, Olivier de Waard en Sepand Manouchehr hoe ze de crisis het hoofd bieden.

Jeffrey Knip (31), Pijnacker

‘Een aantal meevallers in deze coronaperiode’

In het begin van de coronacrisis had Jeffrey Knip ongeveer hetzelfde gevoel als toen hij in 2018 vlak na zijn afstuderen met zijn praktijk begon. Hij had indertijd nog niet veel patiënten en dus beperkte inkomsten. “Ik wist daardoor hoe het was om met weinig geld rond te komen”.

Terugkijkend op de afgelopen maanden realiseert hij zich dat hij een aantal meevallers had dat hem achteraf in deze coronaperiode voordeel opleverde. Zo besloot hij destijds bij het ontwerpen en bouwen van zijn praktijk om niet één wachtkamer te maken, maar voor elk van de vijf behandelkamers een aparte wachtruimte te creëren. En dus hoefde hij nu zijn praktijk niet aan te passen om ervoor te zorgen dat patiënten voldoende afstand tot elkaar hebben.

Ook investeerde hij indertijd in een goed luchtverversingssyteem met Hepa-filter om de lucht te zuiveren. “Dat deed ik omdat ik vroeger snel last had van verkoudheid.” Via dit systeem wordt de lucht in de behandelkamers nu vier keer per uur ververst, waarbij de vieze lucht meteen naar buiten gaat.

Een ander geluk is dat zijn praktijk in een wijk zit met veel jonge ouders en kinderen, die geen risicogroep vormen met betrekking tot corona en niet bang zijn om weer naar de tandarts te gaan.

Financieel heeft hij de zaak afgelopen periode mede onder controle kunnen houden doordat hij de drie tandartsen en drie mondhygiënisten die bij hem als zzp’er werken, niet hoefde te betalen. De medewerkers met een dienstverband ontvingen wel salaris.

Verder schortte zijn bank het terugbetalen van de leningen een half jaar op en mocht hij de huur van het praktijkpand later betalen mocht dat nodig zijn. “Hierdoor had ik niet het idee dat ik failliet zou gaan.”

Toch vond hij de afgelopen periode mentaal best zwaar; onder meer door het constant spoeddiensten moeten draaien en ondertussen niet weten wanneer de praktijk weer regulier open kon.

Ook maakte Knip zich zorgen of zijn zzp-medewerkers zijn praktijk wel trouw zouden blijven nu er voor hen even geen werk was. Gelukkig hervatte de reguliere zorg weer snel.

De coronacrisis leverde ook nieuwe initiatieven op. Een van zijn mondhygiënisten bedacht faceshields gebaseerd op de Netflix-kinderserie Paw Patrol. “Een post hierover op LinkedIn leverde twaalfduizend likes op en vijfhonderd comments. Bizar veel! Het stond zelfs in het Algemeen Dagblad!”

De toekomst ziet Knip positief tegemoet. “Ik zit in een omgeving zit met veel jonge patiënten, waarin covid-19 eigenlijk nauwelijks voorkomt.”

Olivier de Waard (32), Nijmegen

‘Deze extra tijd was ook een zegen’

Samen met zijn vrouw Milien de Waard-Phan, ook orthodontist, nam Olivier de Waard op 1 maart van dit jaar een orthodontiepraktijk over van een zieke collega. “Een slechter moment had eigenlijk niet gekund.” Want kort daarna werd de reguliere zorg stopgezet en ging de praktijk over op het draaien van spoeddiensten volgens het protocol van de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten.

Omdat de overname vrij abrupt was, had het stel zich nog niet goed kunnen inwerken en werden de twee geconfronteerd met een patiëntenbestand dat ze nog niet goed kenden. “Dat was vervelend, want zo was lastig te bepalen wie we moesten oproepen.” Toch had de plotselinge praktijksluiting ook voordelen: ze kregen de tijd zich in te werken en het patiëntenbestand eens goed onder de loep te nemen. Ook kon het echtpaar een digitaliseringsslag maken. Zo fristen ze onder meer de praktijkwebsite op. “Deze extra tijd was daarom een zegen.”

Andere kant van het verhaal: door de crisis waren er vrijwel geen inkomsten. Gelukkig belde de bank al snel: die begreep de situatie en bood het echtpaar een half jaar uitstel voor het aflossen van de lening. Dat luchtte op, tegelijk was het helaas nog onduidelijk in hoeverre de financiële steunmaatregelen voorzien in de situatie van zeer recente overnames.

Gelukkig hadden de twee spaargeld dat ze konden aanspreken. “Ik heb altijd goed naar mijn vader – ook tandarts, net als mijn twee broers – geluisterd: ‘je moet altijd wat achter de hand houden’.” Relativerend was ook zijn vaders opmerking dat, als je over een hele carrière kijkt, de financiële gevolgen nog wel meevallen. Sowieso hebben ze veel steun gehad van familie en collega’s, die berichtjes stuurden om hen als beginnend praktijkhouders te steunen. “Hierdoor had ik het idee er niet alleen voor te staan.”

Terugkijkend is De Waard blij dat de beroepsorganisaties het advies hebben gegeven om te stoppen met de reguliere zorg. “Ik voelde mij daar prettig bij. Bovendien hebben we zo onze maatschappelijke verantwoordelijkheid laten zien.”

Ook is hij heel erg blij met hoe de mondzorgkoepels zich samen hebben ingezet om alles voor de beroepsgroep goed voor elkaar te krijgen. “Dat gaf een stukje zekerheid in deze onzekere tijd”. Al met al kijkt hij positief naar de toekomst en is hij blij samen met zijn vrouw weer aan de slag te zijn.

Sepand Manouchehr (44), Lichtenvoorde

‘Veel steun gehad van mijn personeel’

In juli vorig jaar startte Sepand Manouchehr samen met zijn vrouw, die ook tandarts is, tandartspraktijk Bleekwal in Lichtenvoorde. Ze waren net goed op weg toen corona om de hoek kwam kijken. “Ik heb me zorgen gemaakt over het voortbestaan van de praktijk. Als je net bent gestart is er geen enkele ruimte voor financiële tegenslag. Maar echt bang ben ik niet geweest. Ik probeerde het hoofd koel te houden. Gelukkig kon ik de salarissen van mijn personeel gewoon betalen en heb ik niemand hoeven ontslaan.”

Samen met zijn financieel adviseur maakte Manouchehr een strakke financiële planning en vroeg hij uitstel van betaling aan voor de vaste lasten, zoals de huur van de behandelstoelen. Ook met de bank werden afspraken gemaakt om de hypotheek op een later moment te voldoen, een grote hulp.

Daarnaast vond Manouchehr het heel belangrijk om het team, dat naast hem en zijn vrouw uit 5 assistenten bestaat, op een veilige manier te laten werken en te zorgen dat iedereen gezond bleef. Hij vond het een uitdaging om op tijd mondkapjes en andere beschermmaterialen in huis te hebben. Gelukkig had hij tijdig voldoende besteld. Het team was heel begripvol en behulpzaam, dat ervoer Manouchehr als een grote steun. “Iedereen was positief, flexibel en had begrip voor de situatie. Met het bellen van patiënten stond iedereen klaar om te helpen. Die betrokkenheid was heel fijn. Voor iedereen was het natuurlijk een nieuwe situatie, maar ik ben blij dat we het echt als team hebben kunnen oplossen.”

Het blijft een uitdaging om ook de komende tijd de financiën van de praktijk in de gaten te houden. Manouchehr weet dat hij nog rekening zal moeten houden met een daling van de omzet, maar ziet de toekomst positief. “Social distancing zal nog een tijd blijven. Zo werken heeft veel invloed op mondzorgpraktijken. Voor mij is het belangrijk dat we veilig kunnen werken. Dat geeft rust, ook voor het team en de patiënten.”

De behandelachterstand die de praktijk heeft opgelopen in de weken dat ze gesloten waren, probeert hij nu in te halen door efficiënt te plannen met speciale afspraakblokjes. Daar hebben patiënten over het algemeen veel begrip voor, merkt de praktijkhouder.

Manouchehr is blij dat hij gebruik kon maken van de NOW-regeling en de continuïteitsbijdrage. Inmiddels loopt het allemaal weer goed in de praktijk en focust hij zich vooral op het belangrijkste: zorgen dat hij en zijn team gezond blijven en veilig kunnen werken.

Het NT volgde Sepand in 2019 toen hij zijn eigen praktijk oprichtte. Deze 8 lessen leerde hij als praktijkstarter.