Centraal Tuchtcollege: telefonische bereikbaarheid spoeddienst vooraf checken


Tandletsel na valpartij buiten praktijkuren
In de betreffende zaak gaat het om een jongetje dat tegen een glijbaan is gevallen. Hij bloedt hevig, heeft een voortand verloren en de andere voortand is verschoven. De ouders van het jongetje bellen tevergeefs 13 keer naar het spoednummer van de dienstdoende tandarts.
Automatische telefoondoorschakeling werkte niet
De dienstdoende tandarts verklaart dat hij zijn mobiele telefoon op de bewuste avond wel bij zich had maar daarop geen oproepen heeft ontvangen. Bij controle achteraf blijkt dat op het telefoonnummer van de praktijk wél oproepen vanaf het algemene nummer voor spoedeisende hulp zijn ontvangen, maar dat deze vervolgens niet op de mobiele telefoon van de tandarts zijn ontvangen. Het systeem was zo ingericht dat telefoontjes automatisch naar zijn mobiele telefoon werden doorgezet. Aan het begin van de dienst was niet gecontroleerd of de automatische telefoondoorschakelingen daadwerkelijk functioneerden.
Tandarts verantwoordelijk voor telefonische bereikbaarheid
Het Tuchtcollege vindt het de verantwoordelijkheid van de tandarts om zich ervan te vergewissen of er sprake is van telefonische bereikbaarheid, en verwijst in de uitspraak naar de KNMT-richtlijn “Opvang tandheelkundige spoedgevallen buiten praktijkuren”.
Controle vooraf eenvoudig
De telefonische bereikbaarheid had volgens het Tuchtcollege bij aanvang van de dienst eenvoudig kunnen worden gecontroleerd door een controleoproep naar het algemene nummer voor spoedeisende hulp te sturen.
Technische of andere storing tijdens dienst buiten medeweten tandarts is niet vergelijkbaar
Het Centraal Tuchtcollege voegt hier nog aan toe dat het anders ligt als de telefonische bereikbaarheid bij de aanvang van de dienst voor spoedeisende hulp in orde is, maar in de loop van de dienst wordt verbroken terwijl de tandarts dit niet wist, bijvoorbeeld door een technische storing.
Zie ook:
Tips om misbruik spoeddienst te voorkomen
NT-artikel over misbruik spoeddienst
Recent nieuws
Advertorial
Laat u ook op zaterdag informeren over de nieuwste producten en laatste trends voor uw praktijk

Het team van E Dental weet als geen ander dat u in verband met uw overvolle agenda tijd te kort komt. Een bezoek aan een Dental Depot is dan uiterst lastig in te plannen en schiet er vaak bij in. E Dental biedt hiervoor de oplossing. Iedere eerste zaterdag van de maand is hun moderne en gezellige showroom éxtra geopend. U kunt zich dan van 09:00 tot 14:00 uitgebreid laten informeren over de nieuwste producten voor uw praktijkvoering. Of u nu op zoek bent naar een behandelunit, afzuigmotor, behandelmeubel of röntgenapparaat, in de 400 m2 showroom vindt u een grote en afwisselende collectie aan hoogwaardig dentaal equipment in diverse prijsklassen. Ook kunt u in alle rust uw (ver)bouwplannen bespreken en kennis maken met het dentale bouwbedrijf E Build. E Build is dé bouwpartner die uw verbouwing compleet uit handen neemt en zorgdraagt voor een totale Turn-Key oplevering van uw project. Naast de zaterdag bent u uiteraard ook van harte welkom om E Dental showroom tijdens kantooruren te komen bezoeken. Wel word u vriendelijk verzocht om uw bezoek van te voren aan te melden. U kunt deze inplannen via: 088 6060 810 of op www.e-dental.nl. Bepaal zelf uw tijd en geef alvast uw interesses aan. Op deze manier kan uw bezoek goed voorbereid worden en kunnen de juiste specialisten u ontvangen. E Dental is zeer goed bereikbaar, heeft ruime parkeergelegenheid en is gevestigd op een centrale locatie langs de A15 in Alblasserdam tussen Rotterdam en Dordrecht. Het team van E Dental heet u van harte welkom.