6 tips: omgaan met een boze patiënt

31 januari 2018

De kans dat u ooit geconfronteerd wordt met een agressieve, schreeuwende patiënt die u bedreigt of zelfs geweld tegen u gebruikt, is gelukkig niet groot. Maar wat als u dat wel overkomt? Dan bent u blij als u weet hoe te handelen, toch? Bekijk 6 tips.

  1. Om te voorkomen dat zaken escaleren, doet u er goed aan op uw taalgebruik te letten. Spreek bijvoorbeeld niet in de gebiedende wijs: “U moet gaan zitten” of “U moet kalmeren”. Dat werkt bij een boze patiënt namelijk meestal averechts.
  2. Toon daarentegen begrip en veer mee. Zeg bijvoorbeeld dat u het oprecht vervelend vindt dat de patiënt nog last heeft van die kies.
  3. Leg daarna goed uit wat u aan de situatie gaat doen.
  4. Rond ten slotte het gesprek af door uw acties samen te vatten.
  5. Behalve verbale spreekt ook non-verbale communicatie een rol; 94 procent van de communicatie is namelijk non-verbaal. Let daarom op uw houding en sta bij voorkeur ‘geaard’, dus met beide benen op de grond.
  6. En uiteraard: blijf beheerst, probeer contact te maken met de patiënt en zorg ervoor dat deze zich gehoord en begrepen voelt. Dat zal er meestal voor zorgen dat hij kalmeert, zodat u rustig samen een oplossing voor zijn probleem kunt zoeken.

Deze inhoud is geblokkeerd door uw cookie voorkeuren.

Bovenstaande tips en de video kwamen tot stand met medewerking van Crisicom, partner van de KNMT in BHV-trainingen voor de mondzorg, en tandarts Frank Soors d’Ancona in Soest.

Total votes: 129

0 reacties op 6 tips: omgaan met een boze patiënt