Hierbij moet het wel gaan om handelingen gericht op een individu. Door een algemeen, niet op de patiënt gericht advies, bijvoorbeeld een poetsinstructie op de praktijkwebsite, komt geen behandelingsovereenkomst tot stand.
Doorgaans start de behandelingsovereenkomst dus al in de voorfase, nog voor een consult heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld wanneer de patiënt in de wachtkamer wacht op zijn afspraak. Ook als er in het kader van een verwijzing patiëntgegevens naar de tandarts zijn doorgestuurd, bijvoorbeeld brieven en verslagen, ter voorbereiding op een gepland consult dan is er in principe al sprake van een behandelingsovereenkomst.
In die gevallen waar er nog twijfel bestaat of er sprake is van een behandelingsovereenkomst, is het advies om ervan uit te gaan dat er inderdaad een behandelingsovereenkomst tot stand is gekomen.
Als een patiënt minderjarig en/of wilsonbekwaam is, wordt hij vertegenwoordigd door een andere persoon. Meer informatie hierover vindt je in de KNMT richtlijn Patiëntendossier.
Handleiding niet-aangaan of beëindigen behandelingsovereenkomst
- Wanneer kan de tandarts een patiënt weigeren in de praktijk?
- Wanneer komt de behandelingsovereenkomst tot stand?
- Wanneer kan de tandarts een behandelingsovereenkomst weigeren?
- Wanneer kan de tandarts een behandelingsovereenkomst beëindigen?
- Wanneer kan de patiënt een behandelingsovereenkomst beëindigen?
- Behandelingsovereenkomst met familieleden van de tandarts