Een klachtenprocedure: hoe werkt (en voorkom je) dat? | masterclass

Ontevredenheid bij een patiënt los je natuurlijk het liefst gewoon in de praktijk op. Maar soms kom je er samen niet uit en dan volgt een klachtenprocedure. We horen regelmatig dat tandartsen daarvan wakker liggen. En dat is niet gek. Een klacht brengt je van je stuk, zeker als je er nog niet eerder mee te maken hebt gehad. Het is dan belangrijk om niet vanuit de emotie te reageren om escalatie te voorkomen, maar hoe doe je dat?

Tijdens deze cursus leggen we je uit wat je kunt verwachten als je met een klacht te maken krijgt en welke weg de patiënt kan bewandelen. En we delen tips over hoe je een (officiële) klacht kunt voorkomen. 

Onderwerpen

In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De impact van een klacht
  • De soorten klachtprocedures en wat je daarvan kunt verwachten
  • Do’s & dont’s bij een klacht
  • Klachten voorkomen

Voor wie

Deze masterclass is bedoeld voor mondzorgprofessionals en praktijkmanagers die meer willen weten over de verschillende klachtenprocedures en willen leren hoe je een procedure kunt voorkomen.

Bijzonderheden

  • Deelnamekosten KNMT-leden: € 145
  • Deelnamekosten niet-leden: € 225
  • Aan deze cursus zijn 3 KRT-punten toegekend
Inschrijven

Geen beschikbare data.

Cursusleider

Wolter Brands, praktiserend tandarts en gepromoveerd in het gezondheidsrecht. In zijn lange loopbaan heeft hij verschillende functies bekleed, waaronder hoofddocent Sociale tandheelkunde (Radboud Nijmegen), hoofdredacteur NTVT en voorzitter van de KNMT. Daarnaast is hij plaatsvervangend rechter van Rechtbank Midden Nederland geweest.

Joke Luitwieler, sinds 2017 werkzaam als klachtenfunctionaris bij de KNMT. Afgestudeerd in de Japanse taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Leiden (1992). Werkzaam geweest als docent Engels/Nederlands op een Japanse school. Sinds 2005 werkzaam in de gezondheidszorg in het klachten-/incidenten-/calamiteitenonderzoek en -management en als auditor. Daarnaast heeft zij aanvullende cursussen, trainingen en opleidingen gevolgd over de onderwerpen klachten, incidenten, calamiteiten, gezondheidsrecht, ongewenst gedrag en integriteit.

Lees meer over:
2 vrouwen in gesprek
Contact

Orteliuslaan 750, 2e etage
3528 BB Utrecht
academy@knmt.nl
030 - 60 76 370