facebook

Geschillenregeling voor KNMT-leden: na ruim 5 jaar toe aan update

Franc van der Vlugt
4 minuten
mond
Het is nooit leuk om te horen dat één van je patiënten ontevreden is, maar het wordt nog vervelender wanneer iemand een officiële klacht indient en het mogelijk tot een geschil leidt. Omdat je op zo’n moment wel een steuntje in de rug kan gebruiken, is in 2017 de KNMT Klachtenservice in het leven geroepen. Sindsdien zijn al onze leden hier automatisch bij aangesloten, evenals bij de Stichting Geschilleninstantie Mondzorg (SGIM). De lessen die sindsdien zijn geleerd, resulteren nu in enkele aanpassingen van de regelingen. Na 5 jaar lang leden bijstaan bij klachten en geschillen, was het tijd om de balans op te maken. Deze worden per 1 januari 2023 ingevoerd.

Over het algemeen was er grote tevredenheid was over de steun die leden ontvingen bij gevallen van klachtenbemiddeling en geschillenbeslechting. Wel werden enkele aandachtspunten geïdentificeerd in de werking van de geschillenprocedure. Zo bleken de totale zittingskosten voor geschillen hoger dan verwacht en op de lange termijn niet houdbaar voor de KNMT. Verder bleek er verbetering mogelijk in de route die de rekening van de zittingskosten aflegt. Daarom zal onze regeling per 1 januari 2023 een update krijgen. Dit betekent dat een geschillenbeslechting in de toekomst mogelijk anders verloopt dan je van ons gewend bent.

Wat doet de KNMT nu bij een klacht en geschil?

In de huidige regeling verloopt de afwikkeling van een klacht als volgt. Een ontevreden patiënt kan klachtenbemiddeling aanvragen via de KNMT Klachtenservice. Vervolgens proberen we te bemiddelen tussen jou en je patiënt. Lukt het niet om de klacht binnen de gestelde termijnen op de lossen? Dan wordt de bemiddelingsprocedure via de KNMT Klachtenservice beëindigd. Als de patiënt wil, kan hij of zij vervolgens naar de Stichting Geschilleninstantie Mondzorg (SGIM) stappen.

De SGIM neemt het vanaf dat moment over en zet een proces van geschilbeslechting in gang. Hierbij wordt de klacht van de patiënt beoordeeld tijdens een hoorzitting. De kosten hiervan bedragen per geschil € 2.500,- en de rekening van deze zittingskosten gaat rechtstreeks vanuit de SGIM naar de KNMT.

De afgelopen jaren heeft de KNMT vrijwel elke rekening die via deze route binnenkwam vergoed, zonder daarbij mee te wegen hoeveel geschillen de tandarts in kwestie al heeft gehad en of de klacht wel of niet gegrond is. Dit terwijl er in de bestaande regeling eigenlijk al beperkingen bestonden op dit gebied.

Wat verandert er in 2023?

Vanaf januari 2023 zal de route van de vergoeding van zittingskosten veranderen en worden de criteria voor het wel of niet toekennen van een vergoeding duidelijker en daarmee toepasbaar gemaakt. Concreet betekent dit het volgende.

De rekening gaat eerst naar de tandarts

De route van de rekening slaat in de huidige variant een waardevolle stap over. Hij is namelijk niet zichtbaar voor de tandarts. Daarom wordt er een tussenstap toegevoegd aan de route die de rekening doorloopt. In het geval van een geschil verstuurt de SGIM de rekening van de zittingskosten dan eerst naar de tandarts. Als de tandarts lid is van de KNMT kan hij of zij de rekening vervolgens naar de KNMT opsturen en verzoeken om vergoeding van de nota. Hier is om 2 redenen voor gekozen: awareness en privacy.

Door de rekening ook bij leden in beeld te brengen, hoopt de KNMT awareness te verhogen onder de beroepsgroep over het belang van een actieve poging tot de-escaleren van patiëntklachten. Leden worden hierbij geholpen via het project Klacht, compliment? Kans! met onder andere een IQual-module Omgaan met (on)tevreden patiënten, waarbij je leert signalen van onvrede uit de lucht te halen en vroeg te ontmantelen. Ook heeft de KNMT zich aangesloten bij de campagne Samen Beslissen, een werkwijze die klachten helpt voorkomen. Tot slot biedt de nieuwe route meer privacy en keuzevrijheid, omdat leden nu zelf kunnen beslissen of de KNMT op de hoogte wordt gesteld van hun geschillen en de uitkomst daarvan.

De voorwaarden voor vergoeding zijn duidelijker vastgesteld

In de huidige regeling waren er al mogelijkheden voor de KNMT om een verzoek tot vergoeding te weigeren, maar werd hier eigenlijk nauwelijks tot nooit gebruikt van gemaakt. In de nieuwe regeling zijn de voorwaarden voor een vergoeding duidelijker vastgesteld met de intentie om deze ook echt toe te passen. Hierbij zal het aantal voorgaande geschillen van belang zijn en de mate waarin het geschil gegrond is.

Bij het eerste geschil zal een lid de zittingskosten altijd volledig vergoed krijgen, ongeacht de uitspraak. Bij een tweede en derde geschil is van belang of het geschil beoordeeld is als ongegrond, gedeeltelijk gegrond of gegrond. Dit bepaalt of er een volledige vergoeding van de zittingskosten, een gedeeltelijke vergoeding of helemaal geen vergoeding wordt gegeven. Bij een tweede geschil is de regeling soepeler dan bij een derde geschil (zie onderstaande afbeelding). Zodra je te maken krijgt met een vierde geschil of meer wordt er niet langer vergoed, ongeacht hoe het geschil wordt beoordeeld.

Beslis

Staan voor kwaliteit én achter de achterban

De KNMT staat vóór kwaliteit en áchter haar achterban. Met deze nieuwe aanpassingen denkt het bestuur de juiste balans te hebben gevonden tussen beide staplaatsen. Enerzijds springen we op de bres voor leden die geconfronteerd worden met ongegronde geschillen. Voor deze leden proberen we te voorkomen dat zij ook nog eens belast worden met de kosten. Anderzijds trekken we een gezonde grens in het aantal geschillen bij hetzelfde KNMT-lid dat vergoed wordt. Ons doel hierbij de kwaliteitsstandaard hoog te houden en de verantwoordelijkheid van de-escalatie in de eerste plaats bij de tandarts te houden.